Rabarbermarmelad

 
Det var ju ett tag sedan jag bestämde mig för att koka rabarbermarmelad. Inte förrän idag kom jag till skott. Jag passade även på att baka min ömma moders goda knäcke till. Marmeladen höftade jag med, men ungefär en liter rabarber i små bitar, säkert 4 dl vatten (det stod 1 dl i receptet, men så här års är rabarbern lite träig) och en halv citron i småbitar med skal (det kokas mjukt och gott och gör marmeladen fräsh). Låt koka allt mjukt i ca 15 minuter. Sedan tillsatte jag 3 dl strösocker och ca 1 dl gelésocker (receptet sa 6 dl syltsocker).  Koka i några minuter till. Klart!
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Duktig du är!

Svar: Det var roligt! och gott... ;)
Jenny Lina Carlsdotter

2012-07-17 @ 20:42:20
URL: http://nanniss.blogspot.com
Postat av: Maria Orre

åhhh vad gott! :) ska ta och göra detsamma! :)

Svar: Ja gör det! Du, jag kan inte komma in på din blogg?
Jenny Lina Carlsdotter

2012-07-18 @ 06:13:27
URL: http://minapojkar.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Rabarbermarmelad/sylt är ju så gott - lite sötsyrligt sådär! Jag brukar göra en variant med kanel och ingefära och den blir gudomligt god. Allra helst äter jag den tillsammans med ost :)
Kram

Svar: Ja, det låter ju hur gott som helst. Mitt recept var det faktiskt ingefära i, men jag struntade i det....Mest för att jag inte hae någon hemma, men också för att jag ville ha lite mer syrlig marmelad och som "bara" smakade rabarber. Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-07-19 @ 09:57:51
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0