Jennys rabarbersurpris





Jag har gått och tänkt på ett recept ett tag, och idag exekuterade jag idén. Jag kan verkligen rekommendera det, hur gott som helst om jag får säga så själv. Och enkelt! För två (eller en glupsk en som jag): Ta några stänger rabarber (jag tog tre ganska smala). Mjuka upp dem med lite vatten i en kastrull, tillsätt lite rårörsocker (inte för mycket) och eventuellt potatismjöl som du rört ut i lite vatten. Det blir som en tjock kräm. Nästa gång kokar jag det nog lite kortare så det blir mer bitar kvar. Var dock lite rädd att det skulle bli för hårt första gången. Ta sedan en färdig smördegsplatta, kavla ut lite och dela på två. Bred ut krämen och riv lite (mycket) madelmassa över. Grädda i ugnen i 200 grader tills mandelmassan har blivit gyllenbrun och smördegen rest sig. Min var lite frysskadad och eventuellt lite gammal, så den reste sig inte så mycket. Bit nummer två lite mer dock, så kanske att jag bara tog ut det på bilden lite tidigt. Det var i alla fall himmelskt gott! Speciellt med lite vaniljglass till. Rabarber är ju så sjukt smaskigt. Ska nog göra marmelad nästa vecka. Min svartvinbärsmarmelad blev ju lyckad.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Jaha, och våra rabarber som rök i söndags till jordgubbssylten!

Mycket mandelmassa alltså, perfekt.

Sånt här är ju så gott att man bara måste exekutera!!


Svar: Det är ju så jättegott med rabarber- och jordgubbssylt. Kanske ska jag göra det istället för marmelad? Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-06-14 @ 03:32:31
URL: http://charmigacharlie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0