Att dela en dröm

Förra året åkte jag hit själv. Dels för att det är svårt att få med någon på en nördresa till södra Frankrike där man ska besöka platser där en kristen sekt levde för 800 år sedan, och dessutom betala flera tusen kronor för att bli guidad till och runt dem. Dels för att jag inte ville dela det med någon. Det var något som bara var mitt. Min magiska resa där jag uppfyllde en dröm. Men i år. I år är jag tillbaka och jag delar det med en kär vän. Och det är också magiskt fast på ett annat sätt. I år gör vi lite mer icke-nördiga saker och när jag åker i väg med min guide på nördstrapatser gör hon något annat. Vi har hunnit med Toulouse, shopping, kyrkor och sightseeing. Och idag blir det beachen. Till helgen ska jag nördar mig lite. Men så kommer jag tillbaka och så dricker vi vin och pratar om livet. Fint så.

4+4+4, Del ett

För att peppa mig själv lite på semestern har jag nu kommit på ett bloggprojekt. Fyra länder, fyra löprundor och fyra bloggselfies! På mindre än tre veckor ska jag här rapportera från fyra härliga, semestriga träningspass. Nu har jag yppat det offentligt och det måste således utföras. Smart, n'est-ce pas? Den första löpturen genomfördes kring flygplatsen medan solen gick ner bakom flygfältet och toppades med ett litet styrkepass medan planen lyfte bredvid och himlen färgades rosa. Nästa pass genomförs om allt går som det ska längs med vinodlingar och medeltida borgar. Ni håller väl koll på mig?

Nu är den yngsta Carlsdottern gift

Lite av en emotionell baksmälla lider jag av idag. Gårdagen var en av de finaste i min familjs liv. Yngsta Carlsdottern gifte sig i trädgården, med hunden som ringbärare och med en underbar norsk vigselförrättare som passade utmärkt för tillfället. Och med undertecknad som toast madame. Mer framgent kan jag gissa, men nu ska jag ut på en tre länder lång sommarsemester. Jag slår förra årets rekord och sover hemma blott tre nätter på min fyra veckor långa semester. Som sig bör om man heter Jenny Lina Carlsdotter.

Hufvudstaden

En kort visit i Hufvudstaden har jag också hunnit med. Drinkar på Mosebacke, Och Himlen Därtill, Berns och Solstugan, middag på Pelikan och Primo Ciao Ciao, frukost på Non Solo, häng i parker och vid vattnet, mysiga stunder och skönt häng. Och så en liten behandling inför bröllopet, så man har fina bryn och fransar. Fint så. Nu är det Bergslagen och bröllopsbubblan som gäller. Organisationen är en family affair. Och jag är Toast Madame och förste snittgeneral. Vi ses, kompisar!

Happy

En studie i en lycklig Jenny Lina Carlsdotter. Bästa inledningen på semestern någonsin. Mer framgent såklart. Nu: sista dropparna av slottsweekenden!

Semester

Äntligen är dagen kommen, dagen jag väntat på.....ja, sedan vårens intrång. Förra veckan var vi tre i tjänst i vår avdelning på kontoret, denna veckan två. Av ett par hundra på hela kontoret har vi kanske varit max fem denna veckan. Det har gått långsamt. Men idag är segheten över för då går jag på en efterlängtad semester. Som vanligt när jag är i farten är den packad med olika aktiviteter. Den första inleds redan i kväll. Ha en ljuvlig helg, mina vänner. Det ska jag ha. Bland annat ska jag sova på ett slott, skåla i champagne och gå på födelsedagskalas. Tjipp!

Dagens tips: Nerdist

Jag är säkert sist på bollen, men herregud hur kan jag ha missat podcasten Nerdist? Om ni har missat den, börja prenumerera NU. Nerdist är som en amerikansk version av Värvet (och har många likheter, programledarna nördar - som namnet skvallrar om - in sig på saker likt Triumf gör och de verkar ha samma "problem" med att det är mest män som gästar).

Jag hittade den av en slump på You Tube när jag internet-stalkade Charlie Hunnam (ja, ja, vi har alla våra guilty pleasures) i slutet på förra veckan. Jag har förutom Charlie Hunnam redan hunnit med timslånga intervjuer med Kit Harrington, George R.R. Martin, Tom Cruise (jag tycker han är så himla läskig men kan inte låta bli), Joel Kinnaman (så himla häftigt att höra en svensk prata om Sverige i en amerikansk kontext, och höra frågorna en amerikan ställer om Sverige) och Aaron Paul. Och det finns så många mer. Alla stora Hollywoodskådisar är i stort sett med, och andra "storheter" också. Jag har redan laddat ner Jared Leto, Katey Segal, Dominic Monaghan, The Hives, Zach Braff, Tom Hanks, Will Ferrell och Bing Bang Theory inför min semester (älskar att man ockå kan ladda ner så att man kan lyssna på flyg och andra ställen där man inte är internetansluten).

Så intressant att lyssna till dem på detta sättet, precis som med andra podcaster av den här sorten. Programledarna är också skönt nördiga och är helt inne i spelvärlden, sci fi och fantasy. Sådant uppskattar jag, som fellow nerd. Det verkar som om de förutom dessa podcaster har en massa fler om man tittar på hemsidan som verkar vara som en portal, men sök bara på Nerdist bland podcasterna och börja prenumerera, och missa inte alla gamla avsnitt (och tipsa gärna om dina favoritavsnitt, eller om andra bra podcaster för den delen). Dessutom ska de täcka ComiCon, perfekt för oss nördar! Perfekt på semestern!

I ♥ Eco

Jag köper i stort sett uteslutande eko nuförtiden. All mat, mycket av hudvård och hårvård och nu har jag även testat ekologiskt smink (den HÄR och den HÄR bland annat, blir nog ett köp snart). En ny studie visar att ekologisk mat är nyttigare. Mer vitaminer och antioxidanter och mindre bekämpningsmedel. Jag känner lite att det är sunt förnuft? Och vem vill äta mat som är besprutad med en massa kemikalier? Vem vill äta kött, mjölk och ägg från djur som har lidit i små utrymmen och proppats fulla med antibiotika? Och vem vill äta mat som har besprutats så mycket att både miljö och människorna som jobbar med skörden eller nära den blir sjuka? Jag känner lite att om man känner att man måste ha vetenskapligt bevis för att byta till eko, då är man en riktig skeptiker. Men det är kanske bara jag. HÄR hittar ni en lista på produkter man ska prioritera om man inte helt vill lägga om till eko, HÄR hittar ni mina tankar kring platsbantning och ett giftfritt hem, HÄR kan du läsa om växter som rensar ditt hem från gifter helt naturligt och HÄR kan du läsa mer om ekologisk märkning. Färdigrutet.

Julihelg

I fredags tog jag en löprunda och ett styrkepass efter jobbet. De var de mest långsamma sex kilometer jag någonsin sprungit, men jag var jädra nöjd ändå. För det var väldigt varmt och jag var väldigt trött. Efter styrkepasset blev jag ännu tröttare. Så trött att jag inte orkade laga mat utan hämtade sushi. Och tackade nej till alla kvällsaktiviteter till förmån för soffan. Ibland måste man bara ta det lugnt för sig själv.

...för på lördagsmorgonen fick jag nämligen celebert besök. Lillmyran aka Sallan och hennes far kom nämligen på besök! Som jag har väntat! Vi lekte i Stadsparken, åt lunch på uteservering och hängde på Stora Holmen där vi åkte tåg, klappade diverse djurbebisar och hängde i sagohuset. Mäkta mysigt. Och så drack jag och Sallans pappa en massa kaffe och pratade om livet. Hur mysigt som helst.

När det celebra besöket hade begett sig tillbaka till Södermanland kom pappa Carl och min ömma moder och hämtade mig och katten jag tagit hand om under deras semester. Det bar av till småstaden där min ömma moders rabatt hade exploderat i massor av olika färger.

Efter en middag på terassen (färska rödbetor, så himla mumsigt) var jag tvungen att stå på trappen och njuta av den brinnande himlen. Pappa Carl och jag stod där och bara tittade. Fint.

Efter ett storsov, förmiddagshäng och lunch på stan var det dags att besöka min fina lilla mormor. Jag plockade en fin bukett av explosionerna i rabatten. Det var både lila och vit lavendel i buketten, så nu doftar det ljuvligt hos lilla mormor, förhoppningsvis.

Ut på landet till syrran ber det sedan. Det stod bröllopsfix på schemat. Och djurgos såklart, som alltid.

Och så provsprang jag lite i mina nya skor. Nu ska jag lära mig att springa "barfota" på framfoten. Jösses, vad snabb jag kommer att bli!

Efter slit på logen bjöds det på middag. De andra mumsade på grillad struts och kalkon, men jag nöjde mig med morotsbiff och halloumi. Det gick inte av för hackor, det heller.

Vädret var inte med oss som det har varit senaste veckan, men lite regn är bra det också. Och himlen var vacker på sitt sätt, på söndagen med. Sedan åkte jag hem och sov i mitt gamla flickrum. Nu är det bara en enda fjuttig jobbecka kvar, och sedan kommer den efterlängtade semestern. Känns nästan overkligt.

Trevlig helg

Sedan förra fredagen har det varit en berg- och dalbana i min själ. Ledsamma besked - ofattbart ledsamma - har varvats med fantastiska - otroligt fantastiska - besked. Tankar om livet och döden har kommit och gått. Och som så många gånger förr pratar någon med mig. När jag efter en mycket, mycket tung dag klev ut från kontoret mötte himlen ovan mig. Som ett tecken. En ljusning. Och hela veckan har vädret varit alldeles underbart, som en varm smekning så fort man går utanför dörren. En otrolig kliché, men livet ÄR en berg- och dalbana. Och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Nu är det helg och nästa vecka jobbar jag min sista vecka innan en efterlängtad semester. I helgen får jag besök och ska göra besök. Leka med en lillmyra och bada med vänner. Krama familjen och få efterlängtade återseenden. Och sedan, när nästa jobbvecka är slut, väntar så mycket fantastiskt. Slottsweekend, Hufvudstadsvisit, bröllop, nya kataräventyr i södra Frankrike, London, ännu ett bröllop och ljuvlig ledighet. Allt detta har jag framför mig. Så fint. Trevlig helg, kompisar. Kram på er.

Ta vara på sommaren

Jag fortsätter ta vara på sommaren. Vad sägs om en liten treåring som prao på kontoret på eftermiddagen, mumsandes glass och ritandes bredvid mig när jag satt med excel-ark och mail? Och sedan bus och lek i Stadsparken, följt av middag på Örebros Skansen: Wadköping. Så en promenad genom staden innan kvällen var slut. Och då var det fortfarande ljummet och underbart ute. Nu är verkligen sommaren åter kommen efter en liten paus. Underbart.

Sommarhelg

Sommarhelg. Rosé på en filt i parken med en vän tills solen går ner. Merparten av alla mål på restaurang. Uteservering med vänner både fredagkväll och lördagskväll. Dans och efterfest till fyrahugget (det var inte igår), kattgos, skogsrunda, befriande rens i garderoben och nya hem till kläder jag inte längre använder, poolbad och middag i kvällssolen, mys med söta mormor, cykeltur, shopping (inte heller igår) och TV-serier i soffan. Tänk att en lugn sommarhelg kan innefatta så mycket! Jag har genomgått ett paradigmskifte i tanken med sommaren och solen. Jag skyndar inte längre hem, för att fixa inför morgondagen. Jag tar dagen lite mera som den kommer. Njuter av det som bjuds. Struntar lite i allt som jag brukar vara så noga med. Låter disken stå en extra dag till förmån för häng med kära vänner. Går lite senare till jobbet till förmån för kattgos. Bjuder hem en hel hög vänner på efterfest istället för att sova helgsov. Fint så.

Lisa för själen

I måndags tog jag ut en semesterdag för att förlänga föregående helg. Den tillbringades som ni kanske har förstått söderöver. Vi var ett gäng som roadtrippade, tog en springrunda, klättrade, hoppade på stenar i den underbara bärnstensfärgade ån, badade, besökte tehuset långt in i skogen för att mumsa på scones med clotted cream och lemon curd, grillade, promenerade, upptäcksfärdade, besökte Danmark och bara njöt. Det var lisa för själen. Att få umgås med familj och vänner och bara vara. Det kändes när vi kom hem som om vi varit borta en hel vecka. det ser inte riktigt ut så just på bilderna ovan, men vi hade faktiskt väldigt fint väder också. Speciellt om man jämför med övriga landet.  Underbara Halland!

Havet

Jag fullkomligt älskar havet. Älskar det öppna, det fria, det vilda. Jag som kommer från Bergslagens djupa barrskogar älskar landskapet kring havet. Jag älskar den salta luften, fåglarnas skrik, ljudet från vågorna. Sandstränder är nog favoriten, men klippor är fina med. Jag satt i helgen där och funderade på Pyke (bara GoT-fans fattar) medan mitt sällskap klättrade (mer om det framgent) vidare efter att jag gett upp. Jag har bloggat om havet förr, men det är så speciellt för mig. Det känns för en Bergslagsbo så exotiskt och magiskt. Jag bodde under min tid i Skåne nära havet och promenerade nästan varje dag längs med havsstranden. Fick aldrig nog. Tror aldrig jag kommer att få nog. På min semester kommer jag förhoppningsvis att bada i Medelhavet. Ljuvligt.

Helsingborg-Helsingør

Både Helsingborg och Helsingør är bedårande städer. Med Sofiero i Helsingborg och Kronborg slott i Helsingør (som jag besökte HÄR), med vattnet emellan dem och den korta lite mysiga färjeturen som bara tar 20 minuter, med massor av mysiga uteserveringar och två söta hamnar. Den perfekta dagsturen från sommarhuset i Halland. Vi åkte en full bil och kom tillbaka med en ännu fullare. På hemvägen fick passagerarna sällskap av drickbart till sommarens stundande bröllop. En underbar dag där jag drog in havslukten djupt i lungorna, njöt av danska och skånska i öronen och "utomlandskänslan" i att åka till ett annat land för en liten stund.