Au revoir, Carcassonne

Dagarna har flugit förbi och imorrn bitti är det dags för mig att åka till Beziers där jag ska tillbringa mitt sista dygn i Frankrike. Det har varit helt underbart att vara här. Det här är den första semestern som jag gjort enkom för mig. Jag har inte tagit hänsyn till någon annan än mig själv och jag har hängivit mig åt mina intressen och passioner. Jag har vandrat otaliga mil på kullerstensprydda, 800 år gamla gator, jag har druckit vin varje dag, jag har gått i katarernas fotspår, upplevt det land där de levde. Jag har besökt otaliga kyrkor, vissa mer mystiska än andra, vissa katolska, vissa som på grund av konstiga omständigheter mist sin rätt att hålla gudstjänst. Jag har i varm kvällssol vandrat bland vinrankor i landskapet som producerar mest vin i hela Frankrike. Jag har lärt känna nya vänner från världens alla hörn och haft långa konversationer på mitt nyaste språk franskan. Jag har flera gånger fått hålla bort lyckotårarna för allt vackert jag har fått se. Allt jag i så många år bara läst om helt plötsligt under mina fötter och framför mina ögon. Denna vecka kommer jag minnas för evigt. Jag låser in alla minnen i min allra heligaste plats i mitt hjärta. För alltid.

Images du Languedoc

Magiskt. Det är det enda ord som kommer till mig. Jag lever i en saga och vill aldrig åka hem. Magiskt.

Carcassonne. En sanndröm.

Carcassonne är allt jag hoppats på. Och lite till. I natt sover jag innanför exakt samma murar som katarerna sov innanför när de fick skydd under Vicomte Raymond Roger Trencavels befäl under belägringen 1209. Och imorrn bitti bär det av upp i bergen till de gamla katarslotten. Kan knappt tro att det är sant. Herre min.

Semester!

Jag sitter förnärvarande i flygplatshotellets restaurang med ett glas rött och väntar på min pasta pesto. I morgon i arla morgonstund bär det av mot sydöstra Frankrike. Jag - som gick på sale pitchen och uppgraderade mig till ett lite lyxigare rum vid ankomst - planerar att se denna dötid innan flyget som början på semestern. Kanske ännu ett glas vin, en lång dusch och TV i hotellsängen, tänker jag mig. Och hotellfrukost är alltid magisk, även om den inmundigas vid fyrahugget på morgonen. Och imorrn händer det: nummer två på listan över mina önskeresor införlivas! Hurra för det. Och hurra för pappa Carl som snällt och osjälviskt skjutsade hit mig nu på kvällskvisten. Nu: pasta pesto. Tjipp!

Helgglimtar

Ja, då var det fredag och snart helg igen. Då sammanfattar vi förra helgen, som nu blivit tradition här på blögga. Förra helgen inleddes med konsert i Nora. Min svåger och hans bror spelade nämligen, så jag mötte upp ett gäng i Noras Folkets Park.

Man kan absolut inte vara i Nora utan att äta Noraglass, glassen som blivit utnämnd Sveriges allra godaste glass. Så när några av oss åkte in till staden för att äta middag avslutade vi givetvis den med glass. MUMS. Min favorit: den dagliga smaken hasselnöt. Förutom den och vanlij finns det varje dag en annan smak. Denna dagen var det mango. Helt ok. Men inget slår hasselnöten.

Vi mumsade glassen på Nora torg. Det kommer snart att kunna ses i Maria Lang-filmen med bl.a Ola Rapace Spännande.

Vi åkte fram och tillbaka till staden från Folkets Park med bil, men man kunde också ta sig med fina gamla bussar. Jag skrek "åh, Parisbussen!". De andra fattade ingenting. Men jag syftade på DETTA.

Lördagen tillbringades på playan. Som vanligt hade jag så mycket solkräm på mig att det inte märktes. Som vanligt gjorde det ingenting.

Jag tog återigen vägen hem genom Stadsträdgården. Där var det bröllop!

På kvällen bjöds det på grill och rosé hos en kär vän.

Hennes son körde skönaste middagsstilen.

Efter middagen blev det utgång och sedan ett stortsov för undertecknad. När jag sedan gick upp skulle jag iväg. Min kisse såg så här sur ut när hon tittade på mig när jag stod i ytterdörren på väg till tåget. Dåligt samvete? Ja.

Söndagen tillbringades ju i skogen med Angelica, som jag bloggade om HÄR. Underbart. Ljuvligt. Hennes trädgård är också ljuvlig. Titta bara!

På kvällen gjorde jag det enda jag kunde tänka mig: lade mig i soffan med tacos, kissen och Spooks. Gött. Nu är det helg igen och det betyder framförallt en sak för mig: SEMESTER! I en hel månad ska jag götta mig. Nästa vecka åker jag till Frankrike. Men först: besök av min fina vän och hanns fina dotter Lillmyran, 30-årskalas, båttur i Södermanland och häng med familjen. Men semester, det är det redan i eftermiddag! Kan hända att jag tar lite semester härifrån också. Är fortfarande lite suddig i kanterna, och behöver recuperate. Fast känner jag mig själv rätt kommer jag inte kunna hålla mig undan med bilder som DESSA. I alla fall. Trevlig helg och trevlig sommar!

Underbara, vackra Svedala

I går gick jag. Mycket. Jag hade en hel massa ärenden, en del lite utanför stan. I tre timmar gick jag runt och fixade och trixade. Och lite var på den svenska landsbygden ovan. Så vackert! Det var görvarmt, strålande sol och alldeles underbart. Jag tror att vetskapen om att semestern infinner sig i morgon (!) och tanken om semesterresan i början på nästa vecka bidrar till euforin jag kände, men det är ju också bara för jädra vackert, alltså. Sverige. Så fint.

Sommar i P1: Jean-Pierre Lacroix

Lyssna: Sommar i P1 med Jean-Pierre Lacroix 20130714 13:00

Jag har lyssnat väldigt mycket på Sommar i år, många fler än vanligt. Jag har några favoriter jag sitter och väntar på. En av dem har varit Jean-Pierre Lacroix, Frankrikes ambassadör i Sverige. Förutom det självklara i att jag är frankofil är det ju även intressant då jag själv har jobbat i den diplomatiska världen i Stockholm. Jag hade chansen att lyssna till honom live (HÄR) tidigare i våras när han besökte Örebro genom Utrikespolitiska föreningen, Örebro universitet och Alliance Française d'Örebro. Ambassdör Lacroix sommarpratade på självaste nationaldagen, 14 Juillet. Han pratar om skillnaderna mellan Frankrike och Sverige, men också vad vi har gemensamt. Han pratar om hur Sverige i många avseenden är striktare och mer formellt (!) är Frankrike och hur han har använt frack mer här än hemma. Han pratar om barnsoldater och krig och hans tid inom FN, hans tid på protokollet hos Sarkozy, hans band till Afrika och mycket mer. Och han gör det på svenska, om än ganska bruten. Coolt. Dagens tips till alla frankofiler. Och jag vet att många läsare av den här bloggen är det.

En söndag i skogen

Söndag. Var lite trött i mössan då jag hade varit ute på festligheter under lördagsnatten. Jag satte mig framåt eftermiddagen på ett tåg norrut. Mot Bergslagsskogen. Där väntade Angelica med matsäck och filt och kameran i högsta hugg. Sedan bar det ut i skogen. Högst upp på ett berg satte vi oss, pratade, söp in den underbara utsikten och bara fick vara. Sedan smultron- jordgubbs- och smultronmums och en ganska lång promenad längs med blomkantad landsväg. Framåt kvällen var jag så åter i staden. Med massa energi, kloka ord och kärlek i bagaget. Fina Angelica. Är glad att jag har henne. Och hennes fina Bergslagsskog.

Vad är väl en kväll på slottet?

Jo den kan vara lite smaklös matmässigt men ändå väldigt mysig! Jag och Anna, som inte heller tar semester förrän på fredag, bestämde oss för att man måste njuta av vardagen och de härliga sommarkvällarna även om man jobbar. I onsdags förra veckan regnade det hela dagen, var mulet och kallt. Men lagom till kvällen sprack det upp och solens strålar värmde igen. Slottskrogen var arenan för kvällens middag och den bjöd på fin uteservering, bra service men tyvärr ganska medioker mat. Den Toast Skagen vi åt var ganska smaklös och osaltad med alldeles för lite löjrom och proseccon jag beställde var alldeles för söt. Men vi hade trevligt och brände av alla samtalsämnen vi missat sen sist. Sedan toppade vi det hela med en glass vid Svartån precis bredvid. Mysig vardagskväll på (eller vid)  slottet, helt enkelt.

Nedräkning

Idag börjar nedräkningen. Nedräkningen fram till att min efterlängtade semester äntligen inleds. Helgen som gick var således den sista innan semestern och jag avslutade den i skogen med Angelica. HÄR kan du se mer om det och det kommer givetvis rapport här på min blogg framgent också. Jag hittade panoramafunktionen på min ajfån igår, varpå jag lekte med bilder som den ovan. Ganska piffigt, n'est-ce pas? Nu bränner vi av den här dagen. Sedan är det bara fyra kvar!

Helgglimtar

Vi gör en repris på förra veckans helgsummering så här när den här helgen börjar närma sig med stormsteg.  Förra helgen inleddes med ett paket på posten. Mina nya glajjor som ersatte mina Ray Bans som dog en tragisk krossdöd av asfaltsfall på nationaldagen. De passar - trots att de faktiskt är australiensiska - bra till min kommande semester.

Sedan bjöd jag syrran och svåger på grekisk afton. Lagom till desserten - den lite mer svenskinspirerade rätten jordgubbar och grädde - kom tre godingar till. Vi gick på stan i sommarkvällen och kollade på Open Art. Mycket trefvligt!

På lördagen njöt jag av mina fina blommor som var extremt vackra. Och så gosade jag med katten. Myz.

Sedan träffade jag upp med två vänner för lunch i solen. Vi körde på sushi. Och drack vatten med åkerbär. Som smakade som vilket smaksatt vatten som helst, skulle det visa sig.

Sedan satte vi oss i solen vid slottet. Då fick vi bevittna en bröllopsfotografering. Fint.

På eftermiddagen var det så dags för trappan. Jag han njuta lite av konsten i farten. Det finns bland annat en stor "Hollywoodskylt" som bokstaverar "Johansson". Jag tyckte vi skulle fota oss vid ett "O" och lägga upp på Facebook och låtsas att vi helt plötsligt var i LA. Ingen nappade på min spexiga idé. Sedan blev det ju bad och grill.

På söndagen blev det beachen. Vilket det tyvärr inte är gott om i Öret. Jag gick till en liten konstgjord pöl man helst inte badar i. Men mysigt som attans var det och min första beachdag för i år. Jag smörjde in mig med högsta solskyddsfaktor och fick ingen färg överhuvudtaget, men lika glad var jag för det.

På vägen hem tog jag en promenad genom Stadsträdgården. Mäkta vackert. Kändes lite som om jag var på semester. Ja, och lite så var min helg. Den här helgen är lika fullbokad som förra. Det bjuds på stadsfest, grillfest och kära återseenden, bland annat. Trevlig helg, gott folk!

Fields of gold

Jag älskar rapsfält! Det - kanske i konkurrens med linfält med spridda vallmoblommor i - är enligt undertecknad det vackraste på den svenska landsbygden. Speciellt med de rödmålade gårdarna som backdrop. Här om dagen åkte jag och en kollega hem till en annan kollega på fika efter jobbet. Vägen dit tog oss genom den närkingska landsbygden. Mäkta vackert. Vi stannade till och med bilen för att insupa det vackra (och fota till undertecknads blogg, då). Som en liten presebt från moder jord.

Cherry on top

Utanför min kontorsbyggnad finns massor med körsbär och bigaråer. Svarta, röda och orangea sorter. Jättemumsiga. I veckan gick jag och några kollegor på lunchrasten runt och finkammade träden på de söta bären. Jag tyckte det var konstigt att plantera en massa körsbärsträd utanför en statlig myndighet men min kollega kom på att det nog var för de vackra blommorna på våren (som jag , sorligt nog, aldrig lade märke till). Det kan ju stämma. I alla fall. Träden är fulla med bär och vi planerar att plocka med lite mycket med oss hem innan semestern. Har ni körsbärsrecept på lut? Hit me!

Loka

Precis innan semestertiderna började återvände jag till Loka. Jag hade varit där någon månad tidigare med en annan enhet på jobbet (HÄR och HÄR, bland annat). Nu skulle verksamhetsplan skrivas och planering inför nästkommande år göras. Jag åkte dit när jag var som allra suddigast i kanterna (varför jag inte bloggade om det när det begav sig). Att åka till Loka när man är suddig är ganska passande. Jag fick sova i stor dubbelsäng, äta gott (det känns som om det enda man gör i Loka är att äta) insupa den vackra atmosfären och bara slappna av. Jag gick upp tidigt och körde ett pass i gymmet innan frukost, med utsikt över sjön och den vackra Bergslagsskogen innan jag mumsade hotellfrukosten. Vattensalongen var när vi var där tyvärr stängd (men den har jag ju redan upplevt, HÄR) och det fanns inget badkar på rummet, men det var ju verkligen ett I-landsproblem. Jag kan tänka mig att komma tillbaka igen privat, och då kanske springa några turer i Bergslagsskogen och ta några behandlingar. Och äta massa mer god mat också, då.

Sommarkväll

I går flexade jag ut tidigt och träffade upp med lillkickan och hennes mamma. Vi packade picknickväskan och begav oss till Stadsparken. Trots att den mycket varma och fina dagen mulnade på lite på kvällskvisten hade vi en underbar picknick med massa god mat, skratt och härliga samtal. Lillkickan har fyllt två, så picknicken var lite av ett kalas för henne. Hon fick paket - eller kapeter som jag kallar det - av mig, och de var såklart roligare att öppna än vad de innehöll, som alltid med barn i hennes ålder. I paketen låg bland annat den lilla blazern ovan i mjuk jersey, och jag jagade - till lillkickans förtjusning - födelsedagsbarnet runt halva parken för att föreveiga den på. En jättemysig kväll som värmde både hjärta och själ.

Lördagskväll

Efter trappbestigandet i lördags tog vi en liten vandring och efter ett tag anlände vi vid sjön ovan. Med utsikt över högen vi just tränat på "duschade" vi i sjön (mitt första - och kanske enda - Sverigebad i år. Jag är sådan badkruka och gjorde det endast av respekt för mina kamkrater som kanske inte ville hänga med ett svettmonster resten av kvällen och i bilen hem) och tände grillen. Eller. Vissa av oss drog på sig våtdräkt och körde några varv i sjön. Vissa av oss inkluderade inte mig. Jag var darrig och huvudvärkig och hade eventuellt svimmat om jag rivit av ännu ett träningspass efter trappdebaklet och den lilla vandringen. I alla fall. Kvällen var ljummen och himlen klar. Till dessert blev det av en i gänget importerade kinacitronrullar (hör E-varning) och min allra första s'more. Som ni kan se av bilden ovan var mycket svåräten. När det var dags att packa in i bilen var himlen rosafärgad och vattnet spegelblankt. En underbar kväll var till ända. Underbart!

Vi besegrade trappen!

Före trappbestigningen

Jag fick veta om Kvarntorpstrappan av Mia. Hon hade varit där och kört och berättade om hur hårt det var. Jag blev peppad direkt. Jag har under våren mest kört styrka, och lite glömt det där med konditionen. Nu har tankar om en halvklassiker nästa år börjat gro hos mig och min syster, så det här med konditionsträning börjar bli ytterst aktuellt för mig (och det borde det ju alltid vara, både för hälsan generellt men också för att jag är gammal löpare). Kvarntorpshögen är ca 100 meter hög. Trappan är ca 200 meter lång och består av 427 trappsteg. Man har ”besegrat trappan” när man avverkat den tio gånger inom 5 timmar. Ett varv är 1061,7 meter och den totala sträckan är 10,617 km (varav 4270 trappsteg) men det är inga vanliga kilometer. Man startar i botten av trappan och avverkar den till det översta trappsteget. Därefter - när man tror att man är klar med uppförsbacken - tar man direkt till höger in på den lilla stigen och rundar sedan ”kyrkan” ( konstverket  ”Absit Omen”) för att sedan fortsätta via stigen upp till toppen. Man passerar toppen mellan den höga masten och konstverket Waaaall (en massa rivningsvirke som spikats ihop av Lars Vilks). Sedan fortsätter man ner på bilvägen. Man skall sedan göra detta varv tio gånger i en följd inom fem timmar och när man gjort det har man ”besegrat trappan”. Men även "halvtrappan" är OK enligt experterna (mer HÄR) och man får registrera tider på den sträckan också. Mia berättade att tre varv var nog första gången och att man antagligen inte orkade springa. Det var alltså det jag var inställd på innan vi började. Jag körde - tillsammans med min PT - hela fem varv ("halvtrappan") och sprang hela bilvägen varje varv. Jag var väldigt stolt över mig själv. De andra besegrade trappen på riktigt. Jag var väldigt stolt över dem med.

Vi kände att vi hade fler varv i oss, men trodde att träningsvärken nog kunde avskräcka oss att komma tillbaka om vi körde mer. Konstigt nog är det helt OK med den nu. Lite ont har jag såklart, men jag har inte en tillstymmelse till så ont som jag trodde att jag skulle ha och trappbestigning på kontoret är helt OK. Gött!

Jag på tredje varvet. Så pepp!

När jag var klar blev jag så till mig att jag såg helt jädra galen ut. Men det struntar jag i. Segerbilden ska med!

Gänget när vi var klara. De andra körde alla tio varven. En av oss tangerade damrekordet. När han var klar kom det dessutom fram att han var bakis. Jag för en är imponerad. Sedan drog vi och badade och grillade. Men mer om det framgent. Hurra för Kvarntorpstrappen, stället där jag fick tillbaka lusten för konditonsträning och tron på min kropps prestationer. Snart åker jag tillbaka för sju varv. Och tio.

Helgglimtar

Nu börjar de sista skälvande timmarna innan helgen. Och lagom till det visar jag lite glimtar från förra helgen. Som inleddes med GT och snacks hemma hos mig, där Ellinor anlände lagom till att jag hunnit blanda och fixa dem. Sedan blev det en promenad i den ljumma kvällen. Efter mycket väljande och vrakande föll middagsvalet på tapas. Och det var gott minsann! Maten ackompanjerades av cava och intressanta samtalsämnen.

Efter middagen tog vi ännu en promenad i staden. Jag fotade Ellinor framför vår främsta attraktion: slottet. Då blev jag lite sugen på att låtsas vara turist jag med, så Ellinor knäppte bilden ovan på mig. En smula (eller skopa) bajsnödigt, jag vet.

På lördagsmorgonen kom Mia över och vi mumsade på hembakta croissanter, ägg och smootie.

Jag har ju redan bloggat lite om helgen HÄR och vårt besök på medeltidsmarkanden HÄR, så här kommer en liten bild från vår promenad istället. Sedan var det dags för fika på Stallbacken - eller Gamla Stan som det också kallas - samt kattöverlämning. Då öppnade sig skyarna och piskade asfalten med regn, så vi stannade inne i soffan under en filt en stund.

När regnet försvann och solen åter kom smygande fram bakom molnen begav vi oss mot Paolo's. Där mumsade vi på pizza (jag), buffelmozzarellasallad (Ellinor) och vegetarisk auberginlasagne (Mia). Jag passade på att tipsa om San Pellegrinos lemonad som blev väldigt populär (som sig bör, gud, vad gott det är!). Jag upptäckte också att min enda kritik i min recension av restaurangen (HÄR) - att det var vitpeppar i pepparkvarnen och inte svartpeppar - var falsk. Det fanns både och. Piffigt uppdelade i en ljus och en mörk kvarn. Det måste ha varit så att någon använde svartpepparkvarnen när jag var där den gången. Paolo's får då ännu två tummar upp av mig. Synd bara att de inte har fler sittplatser. Ja, det var de helgglimtarna jag har att bjuda på i bilder. Helgen bjöd också på mys, bio, ännu en frukost, shopping både i stan och ute i gallerian och lite till, men det dokumenterade jag inte. Har insett (eller, jag har alltid vetat, men struntat i det) att man inte behöver fota allt här i livet. Man måste ju njuta också. Och det ska jag även göra kommande helg. Den ser ut att bjuda på massor: provkörning av nya bilar (annan chaufför än jag då, såklart), middag med familjemedlemmar, lunch med en vän, hård träning, sol och bad och grillning. Hurra för det! Trevlig helg!

På begäran

Min ömma moder ringde från lantstället. Hon undrade: kunde jag inte lägga upp bilder på kissen så man fick se hur hon trivdes i min lägga? Ja, hon använde inte ordet "lägga" då, mammi. Men hon undrade likväl. Och visst mammi, här är fotona! Hon trivs. Men vill ha min uppmärksamhet mest hela tiden (inklusive när hon blir leksugen 02.10). Lite som att ha ett leksuget barn hemma. Hon har lite uppstudsig uppsyn och tar sig friheter, som att lägga sig på matsalsbordet när jag sitter där och äter. Allt för uppmärksamhet. Får hon inte det skriker hon tills hon har den. Och då vill hon leka eller gosa. Jag. Har. Skämt. Bort. Henne. Curligmatte, that's me.

Sommarkväll

I går var Örebro helt fantastiskt. Det var en ljummen kväll och jag kunde sitta i t-shirt till sena kvällen. Det kändes som en kväll i valfritt semesterparadis utomlands. Örebro har fått fnatt och bjuder in Toto och Wyclef Jean på samma vecka. De förstnämnda spelade på Stortorget igår. Staden svämmade över av avslappnade semesterflanörer och alla uteserveringarna var fulla. Jag intog staden med de fina tokfrassarna ovan.

Vi skippade dock Toto och gick till Strömpis för att gå på stand up med Kodjo Akolor, detta efter burgare på Picher's. Kvällen var som sagt ljummen, vi träffade upp några fler roliga tokfrassar, pratade blod (!), drack rosé och drinkar och njöt av kvällen, som avrundades med några hjärtliga skratt och the tokfrasse, som skämtade om allt från könsorgan till IKEA. Fin sommarkväll.

Nytt

Om man behöver lite nytt i livet men ännu inte gått på semester, inte har tid eller dineros att göra något radikalt eller bara är lite uttråkad, då kan man göra små förändringar i hemmet. Det tycker jag piffar upp. För några veckor sedan gjorde jag en rejäl utrensning av garderoben och det känns så renande och härligt. Här om dagen fixade jag och trixade lite i köket. Upp med en tavla (bara sju månader efter jag flyttade in...hmm) och skruvande av ett kakfat jag köpt och nu använder som fruktfat. Lite piff i köket som gör att livet känns lite nytt. Ganska gött, faktiskt.

Medeltidsmecka

Det började med mitt intresse för judendomen. Och då speciellt under medeltiden. Sedan intresserade jag mig för katarer, gralmystik, kors- och tempelriddare och deras offer (som bland annat var katarer och judar). Med tiden har det även kommit att inkludera en fabläs för medeltiden i stort. Något som fler verkar ha, då medeltidsveckor och -dagar ploppar upp både här och där i Sverige. Jag var därför ganska besviken när jag insåg att jag skulle missa tornerspelen i Halland som mina föräldrar skulle titta på (även om det rent tekniskt sätt skulle visa 1600-tal). Under lördagen fick jag emellertid tröstpriset (som var precis lika bra, om inte bättre): botanisera i Wadköping som under helgen hade förvandlats till en (ganska stor) medeltidsby. Lekar, smide, textiler, mat och mycket annat med medeltidstouch visades och utgick till försäljning. Barn blev dubbade till riddare i mantlar och träsvärd, gycklare uppträdde och jag var i himmelriket. En liten försmak inför Carcassonne där jag nog får götta mig i sådant varje dag. I'm a nerd and I love it.

Tjejhelg

En sommarhelg är nu över och jag går in i den första av tre veckor innan min semester börjar. Helgen som gick var först och främst en tjejhelg. Ellinor bodde hos mig och vi göttade oss med tapasmiddag på uteservering med cava och skratt, bio med snacks, mycket snack i mitt kök och många fina stunder. Under lördagen anslöt även Mia och tillsammans upplevde vi Wadköpings medeltidsmarknad, lunch på italiensk bistro och mys i soffan när regnet piskade asfalten. Jag har även under helgen fått hem min kisse igen, som ska bo hos mig under tre veckor. Lyckan är total. Helgen rundades av med shopping på Mariebergs galleria med min syster och hennes vän, samt middag och TV-serier i soffan. Och så kattgos såklart.