Les Pommes

 
 

Varje år bloggar jag om hur mycket jag gillar äpplen. Och vad jag gör med dem (till exempel HÄR, HÄR, HÄR, och HÄR). Den här hösten är inget undantag. Jag fick i förra veckan en påse äpplen av min chef. I helgen fick jag ytterligare en påse av min syrra. Jag har stekt äpplen i vanilj och kanel och serverat med mina bananpannkakor och på helgens middag fick mina gäster min tarte aux pommes à la manière alsacienne till dessert. Nu undrar jag: vad kan jag göra mer? Har ni några bra recept för hur man kan använda äpplen i mat? Eller i frukostsmoothien kanske? Hit me!
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Jag har också turen att ha snälla kollegor som kommer med stora påsar med äpplen till mig. Varje år tar jag tacksamt emot dem och varje år står jag där och funderar på vad jag skall göra med allt.
Brukar koka en del till mos. Bara själva äpplena, inget socker och dyl. vilket jag sedan kan förvara i mindre (plast)burkar i frysen och ta fram vid behov. Perfekt att blanda i bröd, kakor och pannkakor.
Olika typer av äppelpaj/kaka är inte fel det heller, det gäller bara att ha tid att äta upp det. Om man har en centrifug/press kan man göra juice eller must också. Någonting som jag tänkte testa är chutney. Fick även en massa plommon så tänker att man både kan göra dem var för sig och tillsammans.
Dela gärna med dig för lite tips och inspiration :)
Kram

Svar: Ja, mos är bra. Hoppas någon kommer med något väldigt innovantivt här i kommentarerna så både du och jag får något helt nytt att laga till/bereda! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-09-11 @ 09:10:39
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Angus

Den klassiska äpple pajen går ju inte av för hackor! Med havregryn och sirap

Svar: Ja, de är för jädra god, alltså!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-09-11 @ 13:00:18
URL: http://angusfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0