Hemgjorda ekologiska fruktremmar

 
Jag har slutat äta lösgodis. Det är alldeles för mycket färgämnen, tillsatser och vitt socker för att jag ska kunna tycka det är ok. Däremot har jag börjat göra egna godsaker. Då vet jag vad som är i och dessutom är det godare! Jag har haft pippi på raw-foodbollar en längre tid, men jag har faktiskt också köpt frukt- och bärremmar i Ekobutiken. DESSA, närmare bestämt. Men så kom jag på att det kanske inte direkt var så hållbart med all förpackning och transport och allt, så jag bestämde mig för att göra egna (dessutom kostar ett paket mellan 10-20 kronor, så det skulle bli mycket, mycket billigare att göra dem själv). Jag har sett hemgjorda remmar på en rad olika bloggar och tänkt på att göra egna länge. Som vanligt har jag inget recept, utan höftar vilt, men detta är ungefär hur det gick till: jag skalade och kokade ca 20 små Ingrid Marie-äpplen till ett mos. På slutet hade jag Kung Markattas vaniljpulver i. Jag adderade sedan björnbär, blåbär, krusbär, en banan och lite dadelsirap till moset och mixade det slätt i en mixer. Sedan bredde jag ut massan så jämnt jag kunde på bakplåtstäckta plåtar. Och sedan började torkandet. Det stod ca 6 timmar i 50-75 grader i de flesta recept jag hittade. Mina tog nog ca 20 timmar! Jag öppnade ugnsluckan då och då för att släppa ut kondensen och jag torkade av insidan på ugnsluckan lika ofta. Men jag tror jag hade lite för mycket vätska ändå (jag hade lite vatten i äppelmoset). Nästa gång försöker jag ha mindre vätska. Men bra blev de till slut. Och jättegoda! Det blir som ett stort ark som man sedan klipper remmar av och rullar ihop. Jag har bjudit runt bland mina kollegor på jobbet och halva kontoret ska göra egna nu. Bra, tänker jag. Har ni några goda recept på remmar?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0