Mjuk pepparkaka utan gluten, laktos, ägg och socker

 
Nu när första advent står för dörren vill jag bara tipsa om detta recept som jag slängde ihop i veckan. Gluten-, laktos-, ägg-, och sockerfri mjuk pepparkaka. Jag gjorde mina i form av muffins, perfekta små portioner att ha som dessert eller till fikat. De är dessutom sprängfyllda med proteiner, kostfiber, vitaminer och mineraler. 
 
1 burk/kartong vita bönor
1 burk/kartong svarta bönor
2 nävar färska dadlar, se till att de är mjuka, annars blötlägg dem lite
vaniljpulver efter smak
3 msk kokosolja
2 tsk bakpulver
1 msk chiafrö och 1 msk linfrö blandat med 6 msk vatten som stått och geléat till sig ett litet tag
pepparkakskrydda efter behag (mycket!)
 
Mixa alla ingredienser och smaka av. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 30 min. De känns väldigt lösa då men de stelnar sedan, jag råkade ha mina inne lite för länge och då blir de inte lika saftiga och goda. Klart!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0