Gotländska delikatesser

 
Vissa landskap är bättre än andra på vissa saker. På Gotland såg jag snabbt en sak de var bra på: mat. Min favoritgrej. Jag köpte med mig en rad saker, alla lika goda (honungen med kardemumma kan vara en av de godaste jag ätit!). Det jag såg med den gotlänska maten var att den ofta var ekologisk. Även om vi var i en liten håla så var det ekologiska utbudet stort och många av de lokala producenterna odlade ekologiskt. Man såg det överallt och det är tipptopp ju! Närodlat OCH ekologiskt, det kan ju inte bli bättre. Fast min kusin påpekade lite ironiskt att det inte blir närodlat när jag tagit med mig det hem, haha. Hoppas Närke om några år har kommit lika långt som Gotland. De är faktiskt ganska bra redan. Vad köpte jag då? Var ju tvungen att köpa salmbärssylt. Har ännu aldrig ätit det, men tänker prova det i helgen. Fastnade under mitt Gotlandsbesök X antal gånger i salmbärsbuskar, de är överallt. Sedan god kallpressad rapsolja, den ovan nämnda ljuvliga honungen samt te. Jag köpte medeltidsblandning till mig själv (vad annars?) och Guteblandning till kollegan. Mums. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Mmm...mums! Matsouvenirer måste nog ändå vara de bästa av souvenirer. Blev väldigt nyfiken på alla godsaker du fått med dig hem. Honungen lät helt ljuvlig och salmbär får jag villigt erkänna att jag måste googla på ;)

Trevlig helg vännen!

Svar: Salmbär heter blåhallon i resten av Sverige. Tror det är som boysenbär fast inte lika sött, sa de... Matsouvenirer ÄR de bästa souvenirerna! :) Trevlig helg själv!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-05-09 @ 10:52:26
Postat av: Miss Marie

Mmm, så gott!

Svar: Mmmm
Jenny Lina Carlsdotter

2014-05-09 @ 11:42:45
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Stina - Tillvaron.se

Jag älskar teerna från Kränku, mina favoriter är Kalkstensdrömmar och Andre kåppen. Medeltidsblandning har jag inte provat, det får införskaffas när vi åker till Gotland nästa helg!

Svar: Ja gör det! :) Såg att du ska till Platanias och Kreta också, där har jag också varit! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-05-09 @ 14:04:41
URL: http://tillvaron.se/stina
Postat av: Angus

Tack min fina vän!
Sicka bra kap du gjorde :)
Trevlig helg

Svar: ❤️
Jenny Lina Carlsdotter

2014-05-09 @ 23:31:34
URL: http://angusfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0