Throwback Thursday: Lac de la Cavayère

 
Mitt i mörka vintern gör jag en liten throwback thursday till i Cavayèresjön och min semester i Languedoc-Roussillon. Lac de la Cavayère, eller Carcassonne Plage som den också kallas, bildades av bygget av en gigantisk fördämning 1988. Detta i sin tur efter att stora bränder 1985 hade förstört området. Borgmästaren bestämde då att använda det öde och nerbrända området till något trevligt. Och den artificiella sjön var född. Sjön ligger ungefär en mil utanför Carcassonne och man tar sig dit med buss om man inte vill cykla eller köra. De tre åarna Montirat, Bazalac and Mitgé förser sjön med nytt, färskt vatten. Det finns båtar, promenadstigar, golf och andra aktiviteter, och sandstränder med livräddare på plats. En jättetrevlig utflykt när man är mitt i de svettiga bergen, långt från stränderna på den franska rivieran (ja, långt i förhållande till en kvarts bussresa då). Jag åkte dit med ett franskt par jag träffade där jag bodde, och vi hade en jättetrevlig dag där vi picknickade, fotade, läste och badade i det varma vattnet. Det var en jättekul upplevelse att få bada i och njuta av den gigantiska artificiella sjön. En av semesterns icke-katariska höjdpunkter!
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Vackert. Kalla och mörka dagar som dessa minns man gärna sommaren. Blir det Frankrike i år igen tro?
Kram

Svar: Ja, om jag får bestämma (och det får jag väl antagligen eftersom det är min semester, så att säga). Men det är åtminstonde tre bröllop inplanerade i sommar, varav ett jag är väldigt inblandad i, så vi får se hur mycket tid jag har... :) Än du själv? Rivieran igen? Kram
Jenny Lina Carlsdotter

2014-01-23 @ 13:53:38
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0