Happy Groundhog Day

 
Jag har bloggat om det förr. Om Groundhog Day. Mina släktingar i Pennsylvania bor nära Punxsutawnwey, eller Punxy som de säger. Jag har själv varit där. Varje år invaderas den lilla söta staden vid Gobbler's Knob på denna dag, för att låta det lilla murmeldjuret Phil som bor där i sitt gryt, berätta om när våren kommer. Om det är ljust ute och djuret ser sin egen skugga och springer tillbaka pågår vintern i ytterligare sex veckor. Om det är mulet när murmeldjuret tittar ut och stannar kvar ute kommer våren tidigt. Det är en stor dag som firas även på andra ställen i USA och Kanada och traditionen är baserad på mytologi från centraleuropa som europeiska emigranter tog med sig till USA. i Punxy är det festligheter flera dagar kring dagen, folk är uppklädda och det pågår en massa event kring Phils "uttalande". Jag själv har en liten Punxsutawney Phil beanie baby i fönstret, kanske kan han berätta för mig om den svenska våren? Happy Grundhog Day! (Mer om detta HÄR). 
 

Kommentarer
Postat av: Angus

Titta där är ju jag! KJ tycker jag är lik en bäver

Svar: Hahahaha! Och ett murmeldjur, alltså. :)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-02-02 @ 13:39:36
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Lotta

Min man är helt i gasen över the Groundhog Day ;)

Tack för att du gjorde det lite mer begripligt för mig :-)
Den lilla staden vi var i igår firar idag. Ja, du får berätta vad din lilla beanie baby berättar om den svenska våren!

KRAM!

Svar: Ja det amerikanska säger ju lång vinter. Tror det blir vår och sen vinter igen här. En gammal klassiker! :) KRAM
Jenny Lina Carlsdotter

2014-02-02 @ 17:14:16
URL: http://www.charmigacharlie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0