Narbonne

 
Om jag inte var överdrivet imponerad av Toulouse, var jag desto mer förtjust i Narbonne, som i och för sig en gång i tiden (nämligen under min favorittid medeltiden) tillhörde grevskapet Toulouse. Toulouse är en stad 12 mil från medelhavet, och staden  delas av kanalen Canal de la Robinei (eller Narbonnekanalen) i två delar, bourg och cité, och är en av Frankrikes äldsta. Mitt på torget framför Hôtel de Ville, hittade man av en slump på 1990-talet Via Domitia, en av Romarrikets äldsta vägar. Det har blivit en av stadens största sevärdheter. Vi tog en turisttur runt staden, åt en ljuvlig lunch i solen vid kanalen, och hoppade sedan på en buss ut mot stranden. På andra sidan om La Clape, ett stort område med karg natur och stora kalkstensmassiv, ligger stranden. De två största, Narbonne plage och Guissan plage, lockar massor av turister varje år. Vi valde den senare stranden, som är känd för att ha agerat kuliss i filmen Betty Blue. Den karaktäriseras av små strandhus på pålar nära havet och har både en fin liten marina och en vidsträckt sandstrand. Vi låg och latade oss i eftermiddagssolen tills det var dags att ta bussen tillbaka till Narbonne för ett tåg tillbaka till Carcassonne. Det vi inte hade räknat med var dock den massaiva kö som alla turister orsakade vid hemgång, vilket i sin tur resulterade i att vi missade tåget. Istället satt vi på Narbonne centralstation och hetsåt chips och drack dricka (vi hade inte ätit på 10 timmar) och väntade på det sista tåget "hem". Men det var lite charmigt och när tåget sedan kom hittade vi vin i bistron och det blev en mysig och skojig hemresa. En dag att minnas! Narbonne är härmed en av mina nya favorit städer i Languedoc-Roussillon. Efter Carcassonne då, såklart...
 

Kommentarer
Postat av: Sara

Blir himla ressugen!

Svar: Så har jag lyckats! ;)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-08-29 @ 16:40:41
URL: http://thevelvetpond.blogg.se
Postat av: Lotta

Du känner mig ;)

Och du beskriver Narbonne så härligt att jag vill dit, på studs. Å, vad härligt det är att resa och alldeles jättehärligt i Frankrike. Känner värmen, historiens vingslag, naturen och hur skönt och bra ni hade det.

Tycker om namnen också….Languedoc-Roussillion, Carcassonne, Canal de la Robinei….<3

KRAM och trevlig helg finaste!

Lotta

2014-08-30 @ 01:41:32
URL: http://www.charmigacharlie.blogspot.com
Postat av: Lotta

Du känner mig ;)

Och du beskriver Narbonne så härligt att jag vill dit, på studs. Å, vad härligt det är att resa och alldeles jättehärligt i Frankrike. Känner värmen, historiens vingslag, naturen och hur skönt och bra ni hade det.

Tycker om namnen också….Languedoc-Roussillion, Carcassonne, Canal de la Robinei….<3

KRAM och trevlig helg finaste!

Lotta

Svar: Ja åk bara åk!! :) Ha en underbar helg, du med! KRAM
Jenny Lina Carlsdotter

2014-08-30 @ 01:45:23
URL: http://www.charmigacharlie.blogspot.com
Postat av: Sofia

Ser fantastiskt ut!

2014-08-31 @ 08:35:02
URL: http://www.intheheadofs.se
Postat av: michelle

härliga bilder!

2014-09-02 @ 14:00:32
URL: http://michhagg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0