Sparrisrisotto med kantarellknyten

 
I helgen ville jag laga något riktigt gott. Jag älskar risotto men har själv aldrig lagat det, det har känts för svårt att få den sådär perfekt krämig men ändå lite al dente. Men så köpte jag Kung Markattas (älskar Kung Markatta) Carnaroliris. Det ska tydligen vara det bästa risottoriset. Jag lyckades OK för min första gång ändå, det måste jag säga. Och nu har jag ätit det varje dag i matlådan också, jag gjorde en riktig omgång. Så nu delar jag med mig av denna rätt. Koka risottoriset enligt instuktioner. Ha i en halv bunt sparris från början så riset tar mycket smak. Andra har lök i från början (gott!) men min mage är lite känslig så jag tog paprika istället. Jag fyllde på med buljongvatten allt eftersom (tips: Renée Voltaires lantbuljong är så himla god!). I en panna, stek upp kantareller. Mitt tips att få kantareller att räcka längre är att blanda upp dem med skogschampinjoner. Stek tillsammans i massa smör så tar champinjonerna smak av kantarellerna, mums! Krydda med favoritskryddor och häll sedan på massa grädde och låt den koka in i svampen så att det inte längre är såsigt. I slutet, släng i parmesan. Dela smördegsplattor på mitten, kavla ut lite och klicka ut kantarellblandningen på den och gör små knyten. Pensla med ett uppvispat ägg. In i ugnen i 200 grader tills de är frasiga och goda. På slutet av risotton, släng i resten av sparrisen (jag anmvände fryst men om man nu när våren kommer har färsk får man nog slänga i den lite tidigare än mot slutet). Överdosera med parmesan i risotton och ta den av spisen lagom till att knytena är klara. Et voilá! Så himla mumsigt!
 
 

Kommentarer
Postat av: Angus

Såg smarrigt ut! Tror jag ska prova din choklad mousee (eller vad den kallades) i helgen! :)
Jenny, det kommer alltid vara embryo ;)

Svar: Ja gör det! Såg du att det var kokosmjölk i också? Glömde det första gången jag skrev och uppdaterade efteråt! :) Haha, ska hen heta Embryo också? ❤️
Jenny Lina Carlsdotter

2014-04-02 @ 09:15:02
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Annika

Herregud så gott!
Hungern bara slog till med en smäll. DIN rätt ska testas vid tillfälle!!

Svar: Haha, vad bra (tror jag). Ha en fin dag!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-04-02 @ 16:18:29
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0