Jennys pesto och bästa receptet att använda den till

 
Ja mat var ju populärt märkte jag. Härligt att ni som läser denna bloggen tycker som jag! I veckan gick jag och funderade på att göra pesto, men på ett annat sätt än jag brukar (mitt recept HÄR). Då bloggade Marie helt plötsligt om det HÄR. Jag fick massa inspo. Jag ville inte köpa något utan göra på det jag hade hemma. Dessutom har det visat sig att jag inte tål lök - och också vitlök (snyft) - så bra, så jag ville göra en variant utan. Denna blev - om jag får säga det själv - så himla god och den smakar liksom vitlök utan att innehålla det. Jag har inte exakta mått eftersom jag inte riktigt jobbar så, men här kommer "receptet":
 
Rosta mandelmjöl i en panna. Låt svalna lite. Mortla tre-fyra nävar basilika med flingsalt, nymalen svartpeppar och två nävar gröna ärtor du har kokat i god buljong (jag tog Renée Voltaires lantversion). Krydda med annat gott. Jag tog Fair Trade-butikens bruschettamix (som faktiskt innehåller lite torkad lök) och samma butiks oliv- och tomatkrydda. I med mandelmjölet och massa god olivolja och blanda ned nyriven parmesan.
 
Jag hade den på god sallad tre dagar i rad. Och i går, veckans bästa tips: stuva färsk grönkål i massa créme fraîche och rikligt med peston. Stek en omelett och lägg stuvningen tillsammans med gräddig ost på den, vik omeletten på mitten och grädda tills osten smält. Godaste denna veckan! Mums!
 

Kommentarer
Postat av: Angus

Man kan aldrig få för mycket mat inspo! Brukar jag säga. Trevlig helg bönan!

Svar: Ja men eller hur?!? Hoppas du mår bra och får en bra helg och mysiga frukostar! :) kram
Jenny Lina Carlsdotter

2014-04-11 @ 11:01:10
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Therese

Matinläggen är helt klart mina favoriter! Det var faktiskt så jag började läsa bloggen :)
Kram

Svar: Oj vad roligt! Hur hittade du hit? Ska nog ändra lite här och satsa på just maten. :) ha en fin dag!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-04-14 @ 20:17:12
URL: http://theresesjul.blogspot.com
Postat av: Therese

Kommer inte riktigt ihåg. Tror det var via blogg.se's startsida?
Vad kul, kommer definitivt stanna. Och bli bättre på att kommentera haha :)

Svar: :) Tack så mycket!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-04-15 @ 11:32:51
URL: http://theresesjul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0