Gripsholms slott

 
När jag gick i lågstadiet var jag på Gripsholms slott. Jag kommer bara i håg tre saker: att en av mina klasskompisar spydde i bussen dit för att han hade ätit för många mintkolor, att guiden berättade att de hade tätat slottet med katter när de byggde det samt att det såg litegrann ut som Örebro slott, fast orange. Det var ju inte mycket. Så under två dagar i påsk besökte jag slottet. En dag för exteriör och en dag för interiör. Tyvärr blev tiden knapp för det sistnämnda samt att vi missade den guidade turen, så jag får försöka igen snart. Det finns tre saker som jag tycker är värt ett besök lite extra: Gustav den III teater som är helt otrolig, det imfamösa uppstoppade lejonet samt alla portträtten av kända svenskar (ända fram till nutid). Jag älskar slott och skulle vilja besöka Sveriges samtliga. Det är en del av vår historia. Vi diskuterade det där med Sveriges historia och hur personbunden den är (läs: kungar), det kan man tycka vad man vill om, men på ett sätt tycker jag att det gör det intressant, att lära sig historien utifrån en människas vy. Sedan har vi antropologin som kan berätta mer om övriga samhället (älskar till exempel det lite mer populärhistoriska Historieätarna!). Är man i Mariefred får man inte missa Gripsholm. Det är - till skillnad mot Örebro slott - fullt med historia här och massor att titta på. Jag vill som sagt tillbaka snart igen, gärna med en duktig och inspirerande guide.
 

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag har varit där och det är fantastiskt! Jag älskar svenska slott och vill också besöka dem alla. Du gör så trevliga saker tycker jag ;)

Ska pricka in utställningen på Stockholms Slott nu när jag kommer.
Längtar!

KRAM xx

Svar: Vi får besöka ett ihop! jag vill gärna till Rosersbergs slott, för jag har haft att göra lite med Hedvig Elisabeth Charlottas historia genom jobbet.
När kommer du? Hoppas du får det lika härligt då, i alla fall!

KRAM
Jenny Lina Carlsdotter

2014-04-26 @ 02:48:48
URL: http://www.charmigacharlie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0