Rennes-le-Château. Den moderna mystikens nollpunkt.

 
En annan plats jag besökte i somras tillsammans med min guide var Rennes- le-Château. Byn besöks idag av cirka 100.000 turister varje år och nådde höjden av popularitet efter Dan Browns bästsäljande roman Da Vinci-koden. Det moderna rykte som Rennes-le-Château har förvärvats med baseras främst från påståenden och berättelser från mitten av 1950-talet om den lokala 1800-tals prästen Fader Bérenger Saunière. Dessa berättelser påverkade författarna till den globala bästsäljaren Heligt blod, helig gral som kom ut 1982, och denna bok ska in sin tur ha påverkat Dan Brown när han skrev Da Vinci-koden, publicerad i 2003. Hela området runt Rennes-le-Château blev fokus för sensationella påståenden under 1950- och 1960-talen och omfattar Blanche av Kastilien, merovingerna, Tempelherreorden, katarerna och skatterna från Salomons tempel. Från och med 1970 och framåt har teorierna kommit att utvidgas till att innefatta Prieuré de Sion, Rex Deus, den heliga Graal, ley lines, relikerna av Jesus Kristus, referenser till Maria Magdalenas påstådda bosättning i södra Frankrike och till och med flygande tefat. Teorierna - och konspirationsteorierna - verkar aldrig sina. Välkända franska författare som Jules Verne och Maurice Leblanc sägs ha lämnat ledtrådar i sina romaner om sina kunskaper om "mysteriet " i Rennes- le-Château. Vad går det då ut på då? Jo, den utfattige prästen som arbetade i den flera hundra år gamla och förfallande kyrkan började gräva på kyrkogården. Efter detta var han plötsligt rik och kunde renovera kyrkan, bygga sig ett nytt hus och ett bibliotek med ett vackert torn, Tour Magdala som syns på den första och sista bilden och helt plötsligt leva ett liv i lyx. Teorierna om var dessa rikedomar kommer ifrån är många och inkluderar allt det jag ovan nämnt. Men oavsett vad man tror på kvarstår det faktum att han helt plötsligt blev rik, att den katolska kyrkan uteslöt honom och att prästen som tog emot hans sista bikt på hans dödsbädd efter bikten vägrade ge honom den sista smörjelsen. Även den största skeptikern kan inte förneka dessa ting. Resten är dock en gåta. Vill man läsa mer om detta kan jag varmt rekommendera Heligt blod, Helig grav av Henry Lincoln, Michael Baigent and Richard Leigh. Den hade mig i sitt våld från första till sista sidan. Jag älskar konpirationsteorier! Jag måste säga att det är en konstig plats, Rennes-le-Château. Jag fick en lustig känsla i kroppen och använde inte upp all tid min guide hade avsatt för turen. Man kunde liksom känna girigheten i luften. Ja, man har på grund av denna girighet fått förbjuda utgrävningar i hela området runt byn. Det grävdes så mycket av giriga människor som trodde sig veta var den påstådda skatten fanns, att man fick förbjuda det helt och hållet. Nu måste byns invånare söka speciellt tillstånd för att ens få plantera ett träd. Göta Petter! Ja, läs mer om detta mycket mystiska, konstiga ställe. Det kommer att kittla era förstånd och er medvetenhet!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0