Villa Linnéa


På midsommaraftons natt sov jag i en extrasäng i mina vänners rum på Villa Linnéa i Markaryd. Huset byggdes 1894 för Skånes - Smålands Järnväg till bostad åt trafikchefen Carl Erik Hising. I villan har det under hela 1900-talet drivits pensionatsrörelse - en tradition som nu återupptagen. Man kallar det "vandrarhem de luxe". Den gamla 1800-talsvillan i centrum av Markaryd bjuder på en omedelbar hemkänsla. En kombination av varm atmosfär, lantlig lyx, äkthet och kvalitet. Pensionatet har öppet alla dagar i veckan, året runt, och bjuder på personlig service och vänlig omtanke om sina gäster. Jag tyckte det kändes som ett pensionat på en mysig gränd i New Orleans. Och det var det jag låtsades också - samt tvingade mina tjejkompisar att låtsas - under min lilla minisemester. Pensionatet har personliga och mysiga rum, vardagsrum och ett rustikt, stort kök att laga mat i. I området kan du t.ex. åka på älgsafari - något de andra gjorde på midsommardagen då vi hade en sydafrikan i gänget som ville ha lite svensk exotisk turism, golfa, fiska, vandra och bara ta det lugnt. Markaryd ligger i Småland på gränsen till Halland. På andra sidan gränsen ligger Knäred - som i år firar 400 år sedan Freden i Knäred 1613 (mer HÄR). Det ordnas under hela året massor med aktiviteter. Kommande helg är det till exempel tornerspel. Något jag surt missar. Hoppas pappa Carl och min ömma moder åker dit och rapporterar efteråt. I alla fall. Villa Linnéa är en liten pärla i Småland som är perfekt för en lugn weekend. Dessutom är priserna mycket finfina. Tummen upp!
 
Villa Linnéa, Kungsgatan 5, Markaryd, 0433-710 01
 

Kommentarer
Postat av: Angus

Jösses va vackert!!
Hen hitta jag i en hage på kinnekulle!Där går de massor med fin fina hästar! :)
Jag går oxå 19 juli! Det känns långt, men man måste försöka ta vara på tiden innan känner jag, inte bara gå och längta efter semester. Kram

Svar: Helt rätt!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-06-26 @ 12:03:40
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Miss Marie

Gud så mysigt!

2013-06-26 @ 21:37:42
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0