Lund. Reminiscing

 
Jag hade först tänkt dela med mig av min sommar i kronologisk ordning, men where is the fun in that? Vi kör lite random nedslag, tycker jag. Så medan jag sitter och väntar på helgens besök tänkte jag berätta om en regning dag när jag återvände till min gamla hemstad Lund. I Lund har det hänt mycket i mitt liv. Jag fick såklart min utbildning där, men jag fick också mina första styrelseuppdrag, träffade Jan Eliasson för första gången, samt Shirin Ebadi, Sir Stephen Wall, Morgan Johansson, Gustav Fridolin och en massa andra personer som del i Utrikespolitiska föreningen. Lika uppfylld, hög och lite mallig efter varje möte. Jag träffade vad jag trodde var mitt livs kärlek, jag träffade vänner för livet, jag tog mina första riktiga stapplande steg mot vuxenlivet. Jag kommer alltid vurma för Lund. Så när jag åkte dit för att luncha med en gammal vän passade jag på att gå en liten nostalgipromenad genom staden. Förbi det pampiga universitetshuset och AF-borgen - där jag har pluggat, fikat, dansat på sittningar och baler, kört FN-rollspel och gått på massor med föredrag med Akademiska Föreningen och Utrikespolitiska föreningen, det vackra universitetsbiblioteket och den lite läskiga men lika vackra domkyrkan. Eftersom jag är vän med gamla lärare och studenter (som numera är lärare) på min gamla utbildning fick jag också chansen att titta förbi min gamla institution, som numera huserar i SoL, språk och litteraturbyggnaden. Modern och cool bredvid gamla anrika UB. Det var en fin dag. Det är härligt att uppleva städer så. Något man älskar och har så mycket känslor för men inte vill flytta tillbaka till. Ett avslutat kapitel som hela tiden fortsätter, fast inom en. Fint.
 

Kommentarer
Postat av: Lotta

Underbar text.
Förstår att Lund har en speciell plats i ditt hjärta. Så utvecklande, inspirerande, viktiga år. Jag hade gärna studerat där.

Och random är bra, mycket bra.
har jag sagt att det är så härligt att du bloggar? Du är alldeles oemotståndligt härlig.

KRAM!

Svar: Men tack Lotta! Du har ingen aning om hur mycket jag behövde "höra" det och hur mycket du hjälpte min helg. TACK. Kram
Jenny Lina Carlsdotter

2013-08-16 @ 22:00:25
URL: http://www.charmigacharlie.blogspot.com
Postat av: Sofia

En himla vacker stad! Och min mormors hemstad =)

Svar: Jaha, vad kul! Ja, det är verkligen vackert i Lund!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-08-17 @ 15:41:15
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Ellinor

För ett tag sedan pratade vi om livet uppdelat i "block". Man har sitt barndomsblock, högstadie- och gymnasieblocket och sedan ett eller flera block efter det. En del av dessa block är tydligare och mer glädjefyllda än andra. Andra vill man helst glömma medan man knappt minns andra. Vad de alla har gemensamt är dock att de alla varit med att forma oss till de personer vi är idag och de har tagit oss dit vi idag är. Vi bygger fortfarande nya block och det är alltid spännande när man påbörjat en ny etapp i livet...
Vad ville jag då ha sagt med detta? Att även om man inte längtar tillbaka till allt som varit är det ändå fint att kunna se tillbaka och konstatera vad som hänt sedan sist och vad svunna tider inneburit för oss.
Slutsvamlat för idag ;)
Kram

Svar: Som vanligt har du så rätt, så rätt! Jag undrar dock ofta över vilket block jag är i nu eller när nästa ska komma. Men det är väl det som är livet och det är ganska spännande egentligen... Även om man ibland kan bli lite girig när de gäller de där blocken... ;) Nu ska jag gå på bio. Ska inte göra som jag gjorde med dig, lovar....tror jag! ;) KRAM
Jenny Lina Carlsdotter

2013-08-17 @ 19:32:26
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Ellinor

SV: Tycker det är väldigt bra att du är uppmärksam på saker och ting en annan inte hade en tanke på. Tänk OM det faktiskt varit som du trodde! Skrämmande tanke...får hoppas det blir lugnt i kväll och att filmen är bra. Vad ska ni se?

Svar: Haha, ja det var bra att du såg det så... Jag tänkte se "Pacific Rim"( nördigt bra med min favvo Charlie Hunnam) men behövde verkligen skratta så såg "The Heat" istället. Med "Bio-middag", dvs popcorn och godis! Haha!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-08-17 @ 21:47:20
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0