Limoux. Champagnens riktiga födelseplats.

 
Regionen Languedoc-Roussillon står för ca en tredjedel av Frankrikes totala areal för vinodling. Enligt min guide var Syrah den vanligaste druvan, men en enkel googling visar att det finns en mycket större bredd än så. Det man dock fokuserar på kring där jag bodde är det mousserande vinet. Söder om Carcassonne ligger Limoux, där det numera finns ett stort kooperativ där man tillverkar mousserande. Den officiella historien om champagne är att munken Dom Pérignon någon gång på 1600-talet uppfann drycken. Numera får ju bara champagne kallas det om den är tillverkad just där. Folket i Limoux är verkligt bittra över detta. Det var nämligen enligt dem här, i grottan ovan, som det mousserande vinet av en slump upptäcktes av en munk. Detta redan på mitten av 1500-talet. Benediktmunken Dom Pérignon ska sedan ha varit på besök i klostret Saint-Hilaire och fått lära sig metoden. Enligt vissa i Limoux var det till och med så att Dom Pérignon själv aldrig höll på med mousserande utan bara "vanligt" vitt vin. I alla fall. Här tillverkar man det mousserande vinet under fyra Appellation d'origine contrôlée (AOC): Blanquette de Limoux (som är ursprungsskyddad), Blanquette méthode ancestrale och Crémant de Limoux. Blanquette betyder "det vita" på occitanska, eller Langue d'Oc. Här kallar man drycken "Le Brut Orginel", och bitterheten börjar bytas till lycka. Turisterna har fått nys om historien och många - inklusive jag själv - besöker klostret och grottan där munken bodde, samt vingårdar. Eller som jag: vinkooperativet. Där fick jag prova så mycket mousserande att jag blev snurrig i mössan (ingen spottning här inte, fanns inte ens någonstans att göra det) och jag köpte med mig två flaskor hem. En till vinimportörerna i Malmö och en till min trettis. Le Première Bulle. Vi får se om den smakar så gott som jag kom i håg den. Det var ju en del vin före... I alla fall. Detta var en spännande historia och en mycket trevlig dag. Men kan ju inte jaga katarer hela semestern...
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hi nä det går ju inte! ;)
Önskar så att denna dryck tilltalade mig, men icke. det går icke

2013-08-16 @ 18:40:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0