Matutmaningen

 
Mina kollegor ska till USA på jobbresa. En av dem hade rensat kylen för resan och hade med sig ett blomkålshuvud, en citron och ett paket sockerärtor som hon undrade om jag ville ha. Självklart (helt i stil med min spara-på-resurserna-grej jag startade vi årsskiftet)! Jag antog genast (den självpåhittade) utmaningen att laga en måltid med dessa tre matvaror. Sagt och gjort. Igår kväll kokade jag blomkålen med en lök och stompade den (mixern håller jag mig undan ett tag) med grädde och smör till mos. Sockerärtorna blandade jag med frysta sojabönor och lät ligga i vatten jag kokat upp i vattenkokaren i en skål ett tag, och sedan hällde jag ur vattnet och gjorde en dressing med saft och skal från citronen, olivolja, salt och peppar som jag hällde över när det var varmt. Jag adderade även lagrad ost och rödlök. Och då kom jag på att det här är ju en jätterolig idé. Att ge sina vänner x antal matvaror för att sedan utmana dem i att med så få ytterligare ingredienser som möjligt laga en måltid! Och jag har ju även bloggvänner. Så nu utmanar jag er! Vad kan ni laga på ett blomkålshuvud, en citron och ett paket färska sockerärtor? Kommentera här om ni är med så länkar jag till era recept sedan. Och ge gärna mig en ytterligare utmaning med tre (eller fler) andra (vegetariska) matvaror. Kul!
 

Kommentarer
Postat av: Angus

men va spännande! men jag fattar inte ritkigt detta med frukost, är det inget som hon erbjuder egentligen? ska vi typ hem till henne och äta frulle!! haha. Hänger inte ritigt med, gott hur som helst!

Svar: Men Anna, haha! På caféet såklart! Som jag skrev i inlägget är ju allt hembakt så hon sa att om vi säger till innan så skulle de fixa något extra lyxigt! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-04-11 @ 19:21:22
URL: http://angusfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0