Intressant läsning

 
Idag läste jag något mycket intressant. För att en instinktshandling hos djur eller människor ska sättas igång krävs en nyckelretning. En nyckelretning kan vara något ett djur känner, ser, hör eller känner lukten av. Om nyckelretningar överdrivs blir djurens - och även människans - beteenden ofta intensivare än annars. Sådana nyckelretningar kallas supernormala - de är starkare än de normala retningarna. Läsk och godis kan vara exempel på detta. Den kalla läsken med kolsyrebubblor får oss att tänka på kallt och friskt källvatten. Sockret och färgen hos godiset är nyckelretningar som får vår kropp att tro att det är extra nyttig mat. För mig är detta jätteintressant. Att kroppen vill ha dessa saker (innan beroendet/suget efter det när man vet hur det smakar) för att den "tror" det är nyttigt.
 
(Detta kommer från en lärobok i biologi för högstadiet).
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Och jag läste att choklad skyddar mot stroke. Skit bra

Svar: Åh vad bra! Jag äter mörk choklad (och ibland mjölk) nästan varje dag. Då lär jag aldrig få stroke. Hurra! *ta i trä*
Jenny Lina Carlsdotter

2012-09-11 @ 19:09:05
URL: http://www.angusfoto.blogg.se
Postat av: Miss Marie

Gaaaaah! Inte konstigt att det är svårt att motstå...

Svar: Eller hur? Hua!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-09-11 @ 19:29:36
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Har hört något liknade innan och det är väl inte för intet som matindustrin (och andra kommersiella verksamheter också för den delen) drar nytta av människans psyke och undermedvetna drifter...

När det kommer till restauranger sedan så ja, jag vill väldigt gärna att resten av sällskapet skall vara tillfreds (i synnerhet då jag valt ställe och säkerligen lovordat det innan) ;)

Kram

Svar: Ja, precis!
Haha, då är vi lika där då. Om vi går ut och äter (vill gärna prova den där veggie tapas alltså) så behöver du inte oroa dig för mig då! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2012-09-11 @ 19:33:08
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Ellinor

SV: Great minds think alike ;) Jag kan nästan garantera att du inte kommer att bli besviken - har själv aldrig blivit det där (och då är deras vegetariska utbud i sig inte mycket att hurra över) och det är en allmän favorit bland Boråsarna ;) Oh, vi kommer att få äta oss igenom ditt besök om jag skall dela med mig av alla godsaker som finns. Tur att det bara är Borås och ingen större stad *haha*

Svar: Hurra! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2012-09-11 @ 20:01:24
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Lotta

Det funkar på mig kan jag berätta! Gillar att choklad är bra. Ska ta mig en bit nu ;)

Kram!

Svar: Bra! Kaffe ska ju vara bra också, så choklad och kaffe kan vi ju unna oss lite mer av tycker jag! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2012-09-12 @ 03:55:37
Postat av: Josefine

Åh, nu blev jag sugen på godis! ;-) Min pappa kör stenhårt på lite choklad varje dag för han hade läst någonstans att det var jättenyttigt (han tränar också flitigt ska tilläggas).

Svar: Ja, men choklad tror jag bara är bra (om det är "ren" choklad och inte massa tillsatser), smågodis är ju mest socker, e-ämnen och färg, typ...
Jenny Lina Carlsdotter


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0