Nora-Bergslags Veteranjärnväg

 
Igår åkte jag, favoritpojken och hans fina föräldrar (som för övrigt firade femårig bröllopsdag - hurra!) till Järle by för att åka en hos favoritpojken mycket efterlängtad resa. Ett med ånglok från Järle by till trästaden Nora. Järnvägen är Sveriges näst äldsta, och den första med allmän trafik - med början juni 1856. Fortfarande idag kan man åka olika sträckor. Dels bakom ett ånglok från 1917, dels med gammal hederlig rälsbuss. Turen vi tog ser ni på bildBOMBEN ovan. De båda stationerna fungerar även som små muséum och man har bevarat mycket av det gamla. I Nora får man några timmar på sig att njuta av staden. Det är en av mina svenska favoritstäder. Här hade jag min studentbal och min allra första seriösa pojkvän bodde i staden. Nora är fullt med loppisar och antikhandlar och skådeplatsen för Maria Langs böcker. Men mer om det framgent. När man njutit klart av Nora tar man tåget tillbaka till Järle by och väl där kan man om man känner för det fika och handla hantverk. En perfekt dagsutflykt i Bergslagen!
 
Vill du läsa mer kan du göra det HÄR.
 
 

Kommentarer
Postat av: Miss Marie

Men ja! Dit måste jag ta med Engelsmannen (eller, ja menade förstås Alfred! ;)) nästa gång vi är i Sverige!

Svar: Ja det är ju inte jättelångt från er. Det var kuligt! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2012-07-08 @ 13:31:52
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0