Ales stenar



















Och är man i Kåseberga får man naturligtvis inte missa Ales stenar, som finns några hundra meter ovanför Kåseberga hamn. Det gjorde emellertid hela mitt resesällskap, då det regnade småspik och blåste småstorm. Men som den krigare jag är sprang jag ensam upp för kullen och vidare mot stenarna. Jag har trots allt bott i England och semestrat på Irland. Jag är härdad. Och jag skulle aldrig missa något som var så nära bara på grund av (dååååligt) väder och (extremt mycket) vind. Ales stenar är en skeppssättning av 59 kvartssandstenar som uppfördes omkring 600 efter vår tideräknings början. Den ligger 42 meter över havet på Kåsehuvud och är Sveriges största bevarade skeppssättning. Man har hittat tecken på att platsen varit bebodd redan för 5300 - 5600 år sedan och när jag var där pågick det fortfarande utgrävningar i anslutning till skeppssättningen. Är ni i Ystadsområdet kan jag verkligen rekommendera ett besök. Kanske då under bättre väderförhållanden, då jag kan tänka mig att utsikten och vyerna är ännu mer fantastiska, men framför allt klarare.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Det är verkligen värt ett besök! Vyerna är enorma däruppe!

2011-07-27 @ 09:17:57
URL: http://storstadstockholms.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder :P Det är klart att man skall passa på och ta del av Sveriges sevärdheter när de finns så nära!

Tack för att du delar med dig!



Kram

2011-07-27 @ 15:37:58
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0