Laga (vegetarisk) mat med Jenny!

Då kör vi igen. Märker ni hur inläggen skiljer sig radikalt åt? Småstadsinläggen - de som jag producerat på senaste tiden - är SÅ mycket tråkigare än storstadsinläggen. Men, men. Nu kör vi. Mustig vegetarisk laktosfri gryta! Roligare än vad det låter, jag lovar! Och vill ni ha kött byter ni ut quorn mot kyckling och á la bacon mot riktigt bacon.



Ta fram morötter, champinjoner, paprika, lök, buljongtärningar, valfri smaksatt färskost (jag tog vårlök och svartpeppar), matlagningsgrädde, tomatpuré, dijon, soja, franska örter, tärningar á la bacon, quornbitar och citronsaft. Koka potatis.



Fräs grönsakerna och svampen. Ta de som tar längst tid först och häll sen i de andra en efter en.



I med quorn. Eller kyckling.



Och med tärningar. Eller riktigt bacon.



På med matlagningsgrädde.



Tillsätt buljongtärningar, senap, soja, tomatpuré, franska kryddor, citronsaft och en klick smaksatt färskost (skippa om du är väldigt laktoskänslig). Låt puttra. Det är klart när morötterna är mjuka. Om såsen är tunn, red av med lite maizena. Peppra eventuellt lite, men var försiktig med saltet. Det är massa sälta i grytan från soja, buljongtärningar och á la bacon (eller bacon).



Servera med potatisen. Et voilá! Mustig vegetarisk (eller inte) laktosfri gryta!


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Men så gott. Måste jag prova! :-)

2011-01-20 @ 13:10:50
URL: http://lysandeogonblick.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0