Millenniumstockholm



Under förra veckan fylldes Stockholm av utländska journalister. Alla i stan för att prata med David Fincher och den amerikanska första Millenniumfilmens skådespelare, men också för att med egna ögon se Stiegs Larssons Stockholm. På guidade turen runt om på mestadels söder flög de, journalisterna från 21 länder. Kungen och drottningen har tydligen sagt till utländska journalister att de inte gillar bilden Stieg Larsson målar upp av Sverige. Journalisterna verkar gilla den, i alla fall. Snudd på besatta. Stockholms Stadsmuseum har gjort en Stieg Larsson-hörna, Millenniumkarta och Millenniumturen som på samma sätt som för journalisterna tar dig runt om på Lundagatan och andra platser som bekrivs i böckerna och visas i filmerna. Tydligen åker de riktiga hardcorefansen också ut i Skärgården för att hitta Mikael Blomkvists sommarstuga. Även om det aldrig nämns exakt var den faktiskt ligger. Jag har läst alla böckerna och sett filmerna. Jag kommer antagligen se den amerikanska versionen också. Mest för att se hur allt blir i en Hollywoodversion. Kanske går jag Millenniumturen också, vem vet. Och ni?


Kommentarer
Postat av: Miss Marie

Jag tycker det är så häftigt, hela millenium-hysterin! Jag har sett två av de svenska filmerna men vill gärna se den tredje också, och så vill jag såklart se den amerikanska också! Av de trailers jag sett så verkar den väldigt lik den svenska, bildmässigt, och så pratar ju vissa engelska med svensk brytning... seksy seksy! ;)

2011-12-01 @ 08:11:32
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0