Un peu trop

Gårdagens tema stavas Ö-V-E-R-F-L-Ö-D. Trerätters till lunch, två rätters till middag, fika där emellan. Kristina tryckte ner en crêpè någonstans också. Är det semester så är det.





Och just det, däremellan provsmakade vi lite bröd på boulanger-festen vid Notre Dame också.



Vi träffade på eftermiddagen upp med Noah, en vän till Kristinas familj. En amerikan som bott i Paris "forever". Det kom tidigt upp att jag är judaistik-freak och att han som namnet skvallrar om är jude (dock inte troende). Vi diskuterade Haskala, Moses Mendelsohn, Bal Shem Tov, ashkenazer, sefarder och Torah-kommentarer. Stackars Kristina. Noah visade oss halva Paris. In och ut på diverse kända caféer, restauranger och barer drog han oss. Här satt Lenin och här skrev Hemmingway och här målande bla bla bla. Det var väldigt intressant men lite för mycket info på en gång. Vi drack kaffe på Le Select, som hade en urgullig tjugioårig katt som maskot. Lyckan var hos en kattälskare som undertecknad total. Det var ett tag sen man hade len kattpäls mellan fingrarna. Underbart.





Förutom att visa oss kända etablisemang tog Noah med oss på en äkta fransk restaurang från 1845, en promenad i lilla och stora Luxembourgträdgården, samt berättade att den amerikanska självständigheten skrevs under ett stenkast från där jag bor (dit vi också gick), att det under mitt hus finns en naturlig vattenkälla och att det faktiskt finns en liten drake på här på gatan (som heter Rue du Dragon).








Kommentarer
Postat av: Ferferi

Himlans vilken kunglig guidning! Blir avis må jag säga. :)

2010-05-18 @ 15:12:04
URL: http://blogg.veckorevyn.com/ferferi/
Postat av: Helena

Ni är effektiva så jag blir trött av att läsa..!

2010-05-18 @ 16:11:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0