En uppfylld dröm

Ja, idag uppfylldes en av mina allra äldsta drömmar (om man inte räknar att få gifta sig med Alamanzo i Lilla Huset på Prärien, bo i Narnia och träffa Bilbo). Mer om det senare dock. Carro är ju här. Igår blev det promenera av. Vi började med att titta lite på Louvren och tulilerierna, shoppa på Marc by Marc Jacobs och kolla på YSL-expon (äntligen). När vi kom var det ingen kö. När vi gick var nedanstående syn det första som mötte oss (och så ser det egentligen ut varje dag). "Gud" eller vem som nu bestämmer har fortsatt ge oss tur. Det slutar regna när vi vill fika ute, det är ingen kö på ställen dit vi vill gå, vi har fått reducerade notor helt utan anledning på både restauranger och bio och tåget och bussar har jobbat med våra minsta små önskningar. DET är ett tecken på att jag borde stanna här, det.


"Lite" kö.



Sen fortsatte jag att visa min fina Carro mitt fina Paris.

















I dag packade vi ner frukostbaguetten...



...satte oss på tåget i knappa timmen och käkade frulle...



...tog en buss och en liten promenad...



Och DÄR var vi! Mitt i Monets trädgård! Ända sedan jag i lågstadiet läste "Linnea i målarens trädgård" har jag velat se den. Jag har alltid älskat Monet. Så länge jag kan minnas. Det var så speciellt att få dela denna upplevelse med Carro. Hon läste nämligen också den boken i samma ålder. Och födde samma dröm. I nian gjorde hon Monet's stol i ett projekt. Jag tillbringade hela nians vårtermin med att återskapa en av Monets tavlor av den japanska bron. Vi har nu bestämt att vi ska ta våra eventuella avkommor hit en dag. En och annan tår föll från Jenny Lina Carlsdotters kind. Det var precis som jag trodde att det skulle vara. Fast liiiiite bättre. Bedårande.

































Sen gick Carro på museum och jag satte mig och uppdaterade mina (efter allt examenspluggande ganska bristande) nutidskunskaper med Wall Street Journal, DN och Sydsvenskan. Carro smygfotade.





En sådan underbar dag att det är svårt att toppa. Men goda saker kommer sällan ensamma. Lunch med Rouzbeh i morgon, jazzfest festival i Citén och mycket, mycket annat.


Kommentarer
Postat av: kenza

Beautiful photos of the Monet garden. (I finally figured out how to use Google translate!). Thanks for your comments in the blog. Lots of kisses.

2010-05-27 @ 21:35:36
URL: http://caramelcaramelo.blogspot.com/
Postat av: Helena Andersson

Fint med drömmar, ännu finare när dom slår in! Ha det underbart med snyggcarro! Kram

2010-05-27 @ 22:42:16
Postat av: Ferferi

Asså dwt här händer bara inte. Jag tänkte åka dit imorgon! Kan vi sluta göra samma saker???? Haha. Också en dröm att få åka dit och din reaktion på det låter som min reaktion på när jag ska Tänkaren på Rodin-museet. Blev alldeles tårögd och fånig. Härligt det kan vara när sådana små drömmar slår in. Förresten var YSL bra? Vilken tid på morgonen gick ni dit för att slippa all kö? Måste dit jag med...

2010-05-28 @ 12:50:19
URL: http://blogg.veckorevyn.com/ferferi/
Postat av: Sandra

Jenny, kolla vad jag skrev i Paris-blogg när jag bodde där i somras:



"I målarens trädgård

Det andra bästa som hänt den här veckan är att vi åkte till Monets trädgård i Giverny. Det var fantastiskt! Men mindre än jag trott. När jag var åtta år gammal gjorde vår familj en av många bilsemestrar och besökte just målarens trädgård, jag gick runt med min kamera precis som Linnea och var överlycklig! Minns väl att pappa försökte få mig att inte fota så många likadana bilder av alla hängpilar. Jag vidhåller fortfarande att det besöket är grunden till mitt konstintresse. Det finns t.ex. ett mycket utförligt skolarbete om Monet från året efter. Nu var jag där igen, det var turistigt absolut, men helt klart värt det. Vad fint det var!"

2010-05-28 @ 13:32:12
Postat av: nina

Hej!

Jag ska till Paris i september och vill gärna åka till Monets trädgård. Finns det nån hemsida? Vilket tåg och vilken buss nr. tog ni för att komma dit?

Så vackra bilder!!!

Kram

2010-06-03 @ 22:00:42
URL: http://konfektionsteknikern.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0