Pride

 
I helgen var det Pride i Örebro. Jag är stolt över att bo i en stad som anordnar ett arrangemang som detta. Och ännu stoltare över att det växer varje år. Nästan hela min familj gick i Prideparaden tillsammans. Det var fint och kändes viktigt att göra detta. Jag träffade två kollegor som underströk detta. En kollega som just flyttat hit från Estland suckade och sa att detta inte längre är möjligt i Baltikum. Det går baklänges. En annan kollega med sina rötter i Bosnien berättade bittert att hon trodde att det aldrig skulle kunna genomföras en Prideparad i Bosnien. Längt fram i Örebros parad gick man bakom ett plakat med texten we walk for those who can't. Och det var precis vad jag gjorde. Runt om i världen nekas människor leva med den de älskar. Runt om i världen kränks, diskrimineras och till och med dödas människor för de anses älska fel personer. Runt om i världen bestämmer stater hur kärlek ska se ut. Det mest basala för oss människor, det som är allra viktigast i våra liv, rätten till att älska och bli älskad, förnekas människor. Det är så viktigt att protestera mot detta. Att visa att VI stödjer kärleken. Att vi marscherar för de som inte kan
 

Kommentarer
Postat av: Angus

Så oerhört bra skrivit Jenny! Jag kan bara instämma! Det är helt sjukt att detta inte är självklart överallt, borde vara lika självklart som att man behöver luft för att andas. Är så svårt att ta in att det ens kan bara en issue
Vi prel bokar måndag!!!

Svar: Ja, man ska inte ta för givet, hur bra vi har det i Sverige. Även om vi också har en del att jobba på.
Låter toppen, ses då, förhoppningsvis! Massa kramar!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-09-02 @ 10:37:49
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Miss Marie

Så bra skrivet, Jenny! Det är ju verkligen så, hur kan världen gå så baklänges? Har vi verkligen inte lärt oss något av historien? Vad tror folk kommer hända om man fortsätter förtrycka människor pga deras ras, sexuella läggning eller vad man nu väljer att se som fel? Jag kan verkligen inte förstå hur vi har gått åt det här hållet... alls.


On a side note, älskar din sjal! :)

2014-09-02 @ 12:26:54
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Miss Marie

Okej, min kommentar bara försvann, jag får prova igen! Ber om ursäkt om det kommer upp en massa liknande kommentarer från mig...

Jag tycker det är fruktansvärt att utvecklingen har gått åt det håll den har gjort, hur kunde vi låta det hända?! Har vi inte lärt oss något av historien? Hur brukar det gå när några bestämmer sig för att en viss grupp människor är värda mindre pga deras ras, sexuella läggning eller what have you? Det brukar inte gå så bra! Och jag förstår inte hur folk kan ha de åsikterna, att allt som är fel i världen ska skyllas på andra människor. What? Så viktigt att ta ställning, bra skrivet, Jenny!

And a side note, älskar din sjal! :)

Svar: Tack så mycket Marie! Vi har kommit till en punkt i historien där det går så mycket åt fel håll att det på många stället liknar 20-talets Tyskland... Och vi vill inte uppleva fortsättningen. Vi måste stå upp för vad som är rätt och inte låta dessa konservativa vindar blåsa något mer. Vi måste vara vindstoppare! tack för din kommentar. Du har så rätt!! Och tack för komplimangen, det var en viss snygg och klok bloggerska som i ett söndagssvep tipsade om den där sjalen... ;)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-09-02 @ 12:32:39
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Annika

SÅ bra!!
Precis, att få för alla dem som inte får gå, eller kan gå, eller där det är strängeligen förbjudet.
Pride växer överallt där det kan växa sas, och det är SÅ bra.
Glad att ni for in! Missade Pride i Stockholm, och även Pride festivalen i DC för lite sen. Skulle så gärna åka in.
Gillar ditt paraply!!!
Kram!

Svar: Ja eller hur? Paraplyet var en present från min mamma, hon hade det sedan i paraden och nu efteråt påminns jag om detta varje gång det regnar! :) tack!Kram tillbaka!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-09-02 @ 14:00:10
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Postat av: Angus

Nä då firar vimsig, dig o the pearl :)

2014-09-04 @ 17:09:22
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Lotta

Fint, viktigt och så bra!! Heja Öret och vilken underbar familj ni är.

Gillar också ditt paraply och din sjal!

KRAM

Svar: Tack Lotta! ❤️
Jenny Lina Carlsdotter

2014-09-06 @ 18:30:48
URL: http://www.charmigacharlie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0