Regrowing

 
För ett tag sedan introducerade en vän konceptet regrowing för mig. Många frukter och grönsaker går nämligen att "återanvända" genom att sätta i vatten och producera nya rötter - eller i vissa fall bara genom att planera rakt i ny jord. Jag har sedan årsskiftet ungefär, försökt att drastiskt ändra mitt levene till ett mer hållbart. Jag handlar uteslutande ekologiskt, har plastbantat mitt hem och har inte konsumerat några nya kläder etc. Detta var jag således ju bara tvungen att prova! Jag hade en kruksallat som var helt nerklippt och en gemsallad (som en miniromansallad) som bara hade själva "stocken" kvar. Jag satte båda i vatten. Kruksalladen skulle växa upp igen var det tänkt, men gemsalladen skulle ju bara få nya rötter. Vad som istället hände var att den började växa igen! På bilden har båda bara stått i vatten i blott circa en vecka! Det är ett fantastiskt sätt att spara på energi och jordens resurser (och pengar). Kör en googling och börja du med, vetja!
 
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Inte dumt det inte.
Brukar köpa basilika och andra örter på kruka, använda, och sen sätta i kruka. Det brukar funka superbra.
Just det, såklart man kan göra detsamma med sallad, som du!
Gillar!!

Svar: Ja, och det var ju så coolt med den där gemsalladen som inte ens hade jord att tillgå. Man kan säkert göra så med roman- isbergs- och annan sallad. Skoj!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-06-12 @ 12:57:36
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Postat av: Angus

Smart!
Jag ses gärna nästa vecka!!!

Svar: Eller hur?
Vad kul, vi får höras! Kram
Jenny Lina Carlsdotter

2014-06-12 @ 13:54:34
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Angus

Åh du skriver så fint att jag blir mallig

2014-06-12 @ 22:09:44
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Lotta

Så himla bra! Vad peppad jag blir. Mindre slänga, ta hand om mera, återvända, var mer medveten om vad man köper (och inte behöver). Och plast - plastbanta ska det bli här med!!

Du är fenomenal. Du får mig alltid på så bra humör :-)

KRAM!!

Svar: Men åh, tack! Det är så bra att vi kan peppa varandra ju! Ha en ljuvlig helg, fina Lotta!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-06-13 @ 03:59:32
URL: http://www.charmigacharlie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0