En oväntad present


På julafton under julklappsutdelningen fick jag plötsligt en stor fin "tomtesäck" av pappa som var julklappsutdelare. Jag tittade frågande på honom och han ryckte på axlarna och överlämnade säcken. Den var knuten med ett fint rött linneband och på säcken satt ett fint kort med rävar på. I säcken låg en stor räv. Som en trädgårdstomte, fast en räv. På kortet stod den en diktad historia om räven, skriven som om det var räven själv som hade författat den. Om hur den en gång hade varit ung och smidig men nu var gammal (den är äldre än mina föräldrar), och att det var dags för den att hitta ett nytt hem. Jag var mer frågande än någonsin. Det var så här, visade det sig senare: min mamma stod bredvid en kvinna som också älskade rävar på två julmarknader innan jul. Jag har träffat denna kvinna två korta gånger i hela livet när jag hälsade på mamma på julmarkanderna. Men när hon hade pratat med mig och vi hade bytt räverfarenheter en liten stund hade hon sagt till min mamma: "nu vet jag någon som ska flytta". Hon tyckte att jag skulle ha honom, men gamla räven. Så sött av henne och så oväntat. Räven är inget jag kanske hade köpt själv, men nu värderar jag honom mycket högt. Han sitter under porträttet av min namne Jenny i vardagsrummet, stolt och stilig. Och med en historia jag gärna berättar.
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Det där är verkligen en gåva med tanke - så fint! Roligt att dessutom få något från en helt främmande person.

Svar: Ja verkligen, så oväntat!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-01-17 @ 10:23:11
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Miss Marie

Vilken häftig historia! Då är det ju en jätterolig sak att ha framme, även om det nu inte är din vanliga smak. Vad sött av damen! :)

Svar: Väldigt sött! Och det är ju ändå en räv, så det går ganska bra att ha den framme. :)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-01-17 @ 10:35:36
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Lotta

…och en historia som jag tyckte om att läsa! Så fint och så bra att Räven finns just hos dig <3

Jag ska njuta nu av dina inlägg som jag missat!

KRAM och ha en skön helg!

Svar: Kram och ha en fin helg, du med!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-01-17 @ 13:53:56
URL: http://www.charmigacharlie.blogspot.com
Postat av: Helena

Verkligen omtänksamt! Men är han inte lite otäck att ha sittandes stirrandes? Du kommer garanterat ha mardrömmar om ditt nya husdjur! 😉

Svar: Jag har haft honom sedan jul och ännu i te drömt något, så det är nog lugnt! Ska jag gömma honom??? ;)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-01-18 @ 10:16:11
Postat av: Jen

Kan hålla med dig om att jag nog inte heller direkt hade gått o köpt den till mig själv, men med den historian bakom, så blir det hela en helt annan sak! =)

2014-01-18 @ 22:49:50
URL: http://www.misshart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0