Pay it forward


Jag tror ju lite på karma. Om det nu är karma. Att det man ger, det får man. Att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Att man får igen, liksom. Som när jag en gång under studietiden hittade en pruttfull tjej på gatan och såg till att hon kom hem, ända in i sängen. Fast jag inte överhuvudtaget kände henne. Och att jag några veckor senare när jag själv hade tagit ett glas för mycket blev hjälpt ända fram till dörren av en för mig helt okänd taxischaufför. Och så igår. Jag bor ju själv. Har inte bil eller ens körkort. Och så har jag ryggproblem. Att handla blir då lite jobbigt för mig, speciellt storhandling. Jag är helt beroende av hjälp från andra för att göra det. Därför händer det inte så ofta. Men igår svalde jag stoltheten och frågade om hjälp. Jag ska ha två tillställningar i mitt hem den här veckan och kylskåpet ekade tomt. Så jag frågade en kollega om hon inte kunde köra förbi mataffären på väg hem, och sedan förbi mig. Inte bara sa hon ja, utan "självklart",  och med ett leende. Så fint och osjälviskt. När jag gick runt i affären tänkte jag på hur snälla mina medmänniskor är och att jag på något sätt ville betala tillbaka. När jag kom till kassan var det en pojke framför mig som skulle betala. Han hade uppenbarligen blivit skickad av någon annan för det var ekologiska tomater  och annan mat på bandet. Inte godis eller chips. Han hade inte pengar nog till det han skulle köpa. Han stod där och skämdes så han höll på att dö. Och jag tvekade inte en sekund. Detta var min chans att ge tillbaka till universium. Jag betalade utan knorr (ville inte att den stackars pojken skulle skämmas mer än han redan gjorde) och så var det det, så att säga. Det var inte mycket pengar det handlade om, men för pojken tror jag att det var en stor lättnad. Precis som det var en stor lättnad för mig att bli hjälpt hem med alla matvaror. Jag tror inte att jag är bättre än andra för att jag gjorde det. Jag kan vara ack så självisk ibland. Men jag tror på det här med att hjälpa andra. För ibland behöver man själv hjälp. Så pay it foward!
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

What goes around, comes around. Karma eller ej, men genom att vara en god människa och med en positiv inställning till livet, får man också mycket tillbaka <3

Svar: Så sant! Då kommer du få MASSOR tillbaka. ❤️
Jenny Lina Carlsdotter

2014-02-26 @ 09:20:51
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Helena

Vilken bra uppmaning vännen! Tänk vilken fin vän vi som finns omkring dig har! Kram från Agnes och mig!

Svar: ❤️ Kärlek till er!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-02-26 @ 10:51:45
Postat av: Miss Marie

Fint gjort! :)

2014-02-26 @ 13:19:37
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Angelica

<3

Svar: ❤️ Hoppas du har det bra!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-02-27 @ 03:25:40
URL: http://angeliqe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0