Seine, je t'aime

 
Jag älskar vatten. Havet, mest. Älskade att jag när jag bodde i Malmö kunde köra mina träningspass längs med havet. Och i London och Paris längs med respektive flod. Jag sprang, powerwalkade och spatserade ofta vid Seine när jag bodde i Paris. Jag bodde i Saint Germain des Près och kunde bara tjippa ut till Seine om jag ville. När turisterna blev för många valde jag dock Jardin du Luxembourg, eller Le Luco som Parisborna kallade den. Även mitt senaste Parisbesök involverade Seine och dess promenader, alla fina broar och härliga små bänkar att stoppa en stund på. Sexåringen gillade att hänga sig i de stora metalringarna som en gång hjälpt båtarna att hålla sig på plats. Som den lekmoster jag är hängde även jag mig i en ring. Seine gör mig avslappnad, harmonisk, tillfreds. Det genomsmutsiga vattnet mot den vackra stenen, känslan av att ingenting förändras vid den fast så mycket har förändrats. De gröna små stånden med gatuförsäljare som säljer allt från gamla klassiker av alla de stora filosoferna till skämtbilder på franska presidenter. De vackra träden som likt ett vattenfall rinner över murarna som vetter ner mot vattnet. Seine, du har mig för evigt. 
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Det är något magiskt och lockande med just vatten (och naturelement över lag) och vi människor dras nog mer eller mindre omedvetet mot dessa. De skänker ett slags lugn. Just närheten till vatten är en av sakerna som jag kan sakna mest här i Borås. Nog för att vi har Viskan som rinner genom stan men den uppskattar man mest sommartid då man kan äta lunch i stadsparken eller bara sitta och sola på Sandwalls plats.
Vackra bildet!
Kram

Svar: Tack! Ja, vatten alltså. Älskart. Hoppas du mår bra! ❤ Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-05 @ 11:20:00
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: angeliqe.blogg.se

Vackert och vackert skrivet. <3

Svar: Tack! ❤
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-05 @ 11:45:53
URL: http://angeliqe.blogg.se/
Postat av: Angus

Kan bara hålla med! Vatten verkar vara det alla vill vara nära. Tom svartån gör mig glad, vi köpte fina glasunderlägg vid Seine när vi va där :)

Svar: Ja jag tror faktiskt inte jag köpt något än i de där stånden, men det är mycket jag vill köpa varje gång... :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-05 @ 20:25:19
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Milina

Vackert!

2013-10-05 @ 21:53:32
URL: http://milina.blogg.se
Postat av: Josefine Anerland

Gud vad fint! Ska till Frankrike i december, över jul. Tror det kommer bli jättemysigt!

Svar: Det tror jag med! Frankrike är fantastiskt!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-06 @ 07:09:15
URL: http://josefineanerland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0