Att hedra mitt schweiziska arv. Lindt.


När jag var i Paris besökte jag ett relativt nyöppnat ställe: Lindts flagskeppsbutik vid l'Opéra. I september i år öppnade chokladjätten en butik för sin choklad, där chokladmästare gör mumsigheter medan du ser på, där du kan köpa allt från varm choklad, makroner och chokladfondue till de mer klassiska kakorna och bitarna i guldiga papper. Lindt känns ju lite lyxigt att handla med hem om man promenerar på ICA här hemma, men bredvid alla lyxiga chokladbutiker i Parran känns det ganska olyxigt faktiskt. Men. Jag har ju schweiziskt blod i mina ådror. Varje gång vi som barn fick paket från släktingarna var det en hel hög Lindt till varje person. Och vi älskade det. Mormor - som är helschweizisk - pratar alltid varmt om det (och säger alltid hela namnet: Lindt und Sprüngli) och mina föräldrar har alltid ett par, tre kakor i kylskåpet. Jag gick runt länge, länge bland all choklad (mitt sällskap stod till sist utanför och väntade tålmodigt, de undrade nog hur lång tid man behöver för chokladshoppande egentligen). Till slut hade jag samlat ihop en hög kakor. Många smaker som inte tagit sig till good ol' Svedala än. Wasabi, till exempel: oväntat gott! Passionsfrukt var också mumsigt och min ömma moder älskade den med pistagefyllning. Om du är i Paris kan jag verkligen rekommendera ett besök. Vi svenskar älskar ju choklad och här är det billigare än i Sverige. De mörka kakorna kostar bara € 1.80 stycket, till exempel. Mjölkchokladen är ännu billigare. Sedan kan man ju som jag shoppa loss på t.ex. Fauchon och Pierre Hermé också. Så att säga.
 
Lindt, 11 Rue Scribe, 75009 Paris, Mån-lör 09.30-20.00, torsdagar till 21.00.
 

Kommentarer
Postat av: Miss Marie

Den där noix de coco är ju så sjukt gott, mmmmm!

Svar: Ja, jag har inte hittat den i Sverige, bara Marabous variant och den är inte alls lika god (chokladen i sig). Jag ser fram emot det!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-10 @ 09:29:38
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Undrar just hur denna choklad och butik står sig i jämförelse med de finare franska ditona. Nog för att jag gillar Lindts, men det är mer vardagslyx snarare är lyxlyx om du förstår vad jag menar.

Hajade även till på det du skrev om choklad i kylen - choklad skall aldrig förvaras i kylen då fukten ger en sådana där vit beläggning (socker och/eller fett som lösts upp och lagt sig på ytan). Ett litet tips bara ;)

Kram

Svar: Jag tror det kommer gå riktigt bra. Under ekonomiskt dåliga tider har konsumtionen av lyx (både vardagslyx och lyxlyx) historiskt sett alltid ökat (det vill säga "billig" lyx, som t.ex. choklad, eftersom man inte har råd med dyr lyx, som t.ex. resor) , så även denna gång. När jag var där var butiken proppad med människor. Jag gissar att de som jag var där för vardagslyxen, och när de vill ha lyxlyx går de som jag skrev till t.ex. Fauchon. Haha, jag är väl medveten om detta. Jag har aldrig min choklad i kylen. Jag är ganska säker på att även de vet detta men det är ett val de har gjort ändå. Och faktiskt så har det aldrig varit vit beläggning på dem... Kram!Kram
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-10 @ 10:06:02
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Ellinor

SV: Usch, så negativ min kommentar blev inser jag nu, var absolut inte meningen. Tror säkert att butiken kommer att gå bra, var mest konkurrensen Schweiz vs. Frankrike jag tänker på. De anser väl båda att de gör den bästa chokladen ;) Sedan är det precis som du skriver, under svåra tider som framför allt "matlyxkonsumtionen" ökar.

Hoppas dina kakor skall smaka. Då får köra en liten sammanfattande recension sedan. Jag är dålig på att testa nytt och kör på mina safe cards.

Kram

2013-10-10 @ 10:23:16
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Annika

Lindt säljs ju även här. Ibland köper jag en kaka.
OCh jag tycker också det är god choklad.
Marabou mjölkchoklad tycker jag är ganska trist och mesig. Men annat i Marabous chokladsortiment är ju jättegott.
ÅÅÅ jag skulle älska den där med pistagefyllning också.
Kram!

Svar: Jag har lite svårt för Marabous smaksatta mörka choklad. Vissa av dem går an, men andra har en konstig bismak, eller eftersmak. T.ex. den med apelsin. Då föredrar jag Lindt. De två är ju de två stora här i Sverige på mörk choklad. Tycker du om Hersey's? Mina släktingar bor nära där.... Jag fick en gång "The World's largest Hershey bar" som var typ som en ungsplåt och tjock som en tunn madrass... haha! Fast så gott var det inte... :) Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-10 @ 12:56:47
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Postat av: Angus

Vad roligt med lite Paris uppdateringar!

Svar: Jepp, kanske kommer någon till framgent! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-11 @ 23:37:06
URL: http://angusfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0