Grekiska kolgrillsbaren

 
Ända sedan Greklandsbesöket i augusti förra året har jag drömt om en sak: saganaki. Att jag - trots forna Greklandsbesök och otaliga besök på restauranger från dito - har missat denna rätt är för mig ett mysterium (är det någon mer än jag som tycker det låter som en japansk rätt?). Saganaki betyder typ "stekt i egen panna" och syftar oftast på stekt ost. Det är som en blandning mellan halloumi och hårdost och fantastiskt gott. I Grekland flamberar de den vid bordet, här kom den fritterad. Alltid med färsk citron pressad över. Ljuvligt. I fredags var det dags igen. Alla i mitt sällskap beställde detta till förrätt. Saganakin inmundigades alltså på Grekiska Kolgrillsbaren. Detta är en kedja som finns på olika platser i Sverige och Örebros version är en deluxevariant. Det finns även restauranger ett snäpp lägre - premium - och fastfoodställen. På Örebros restaurang är personalen mycket trevlig, miljön mysig och maten god. Jag tog en vegetarisk mixtallrik med dolmades, grillspett, sallad, halloumi, tzatziki och potatis. Mycket mumsigt. Om man längtar efter Grekland är detta rätt plats. Jag kan inte riktigt känna deluxen med restaurangen, men helt ok ställe! Grekiska Kolgrillsbaren får tummen upp!
 
Grekiska Kolgrillsbaren, Klostergatan 17, Örebro, 019-12 12 33
 

Kommentarer
Postat av: Miss Marie

Hmm, hur har jag kunnat missa denna?! Vet att det finns en grekisk restaurang på Drottninggatan, bredvid Pressbyrån och den är helt ok, även fast den ser sunkig ut!:)

Svar: Ja, och så finns ju Efesos på Engeklbrektsgatan, där har de jättegoda grillspett! :) Den på Drottninggatan har jag inte provat, men mina kollegor säger att den inte är så jättebra. Väldigt lång väntetid, bland annat, tydligen. Men Grekiska Kolgrillsbaren är helt ok. Du får prova i sommar1 :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-01-16 @ 07:34:02
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Mums! Älskar grekisk mat med alla dess smakar. Brukar dessutom finnas en hel del fina vegetariska alternativ, fårost t.ex. Jag blev en gång serverad saganaki tillsammans med blåbärssylt och gudars skymning så gott det var! Har gjort det några gånger hemma efteråt men det var ett tag sedan nu...Kanske får bli en liten aptitretare till helgen...

Svar: Vi brukar panera fetaost och servera det med aroniasylt (bra antioxidanter!) och det är också jättemumsigt. Saganakin tror jag att jag håller till citron, faktiskt... :) MUMS!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-01-16 @ 08:03:24
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Sara Björk

Åh vad gott!! Grekiskt är favoriten de få gångerna vi äter ute =)

Svar: Ja, det är fantastiskt gott, smakar semester! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-01-16 @ 13:53:57
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Angus

hmm nä deluxen kan jag inte heller känna men älskar maten! :)

Svar: Precis! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-01-16 @ 14:06:32
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Mia

Ätit där, så himla gott! Jag är partisk förstås, så fort jag ser en grekisk flagga tänker jag "lamm" och det är det bästa jag vet.

Svar: Min syster bor på en gård där de har lamm/får! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-01-16 @ 19:05:14
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: Sofia

Där åt jag ofta lunch i Västerås =)

Svar: Jaha, vad kul! Det är ju så mumsigt med Grekiskt ju. Speciellt saganaki..
Jenny Lina Carlsdotter

2013-01-16 @ 20:10:09
URL: http://www.intheheadofs.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0