Semmelkvinnan: Jeremiabageriet

 
Jag vill börja med att säga att avsaknaden av socker på denna semla är helt mitt fel. Den hade socker när den införskaffades, men bars sedan runt halva Örebro i mycket blött väder, varför den ser ut som ovan. Jag fick tips om semlorna på Jeremiabageriet från en gammal gymnasieklassis som hade hittat hit och kommenterat på ett av mina Semmelkvinnaninlägg. Således var jag - trots ganska många nederlag på innan givna tips - väldigt peppad på just denna semla. Och den levererade! Bullen var ganska kompakt, något som får den att kännas hembakt och genuin och som om den har tagit tid på sig att jäsa och inte fyllts med luft. Den har också mycket kardemummasmak med vad jag tror är egenstött kardemumma. Grädden är god och serverad i bra mängd och mandelmassan är utan några som helst tvivel hemgjord. Den har till och med stora bitar här och var - något som skulle kunna vara det enda att klaga på då det ibland blir lite för stora och hårda bitar. Locket är ju inte runt som jag egentligen gillar bäst, men det är så gott (och är ordentligt nertryckt i grädden så att det bara är att lyfta av det och äta på en gång, med grädden färdigserverad så att säga) så det gör inte något. Jeremiabageriet har gjort den godaste semlan i Öret - som jag har provat hittills i alla fall. Och det är bara ett fåtal ställen kvar på min lista nu. I eftermiddag provar jag den andra vinnartipparen Fröken Brogrens veranda. Spänningen är olidlig. Jeremiabageriets semla får i alla fall 4,5 av 5. Mycket, mycket god semla. Hade den haft runt lock och mindre bitar i mandelmassan hade den fått 5. Kanske till och med utan runt lock, när jag tänker på det. Bra semla! Tack för tipset, Klara!
 
Jeremiabageriet, Bertil Waldéns gata (Wadköping), Örebro, 019-32 23 14
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Härligt att du äntligen lyckades hitta en semla av fin kvalitet i Örebro! :) Den lät väldigt god....

Svar: Haha, ja det var på tiden!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-02-19 @ 18:22:42
URL: http://withsofia.wordpress.com
Postat av: Klara

Kul att du gillade den! Jag började nästan bli nervös att du skulle såga den :) Dessutom har jag inte ätit deras semlor i år och vad som helst kan ju ha hänt! :) Jag håller med om bitarna i mandelmassan, alldeles för stora!

Svar: Ja, jag kan ha verkat lite kräsen...men det har faktiskt varit ganska dåliga semlor i år. Men denna vann!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-02-20 @ 10:02:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0