En gåva med mening

 
Min far är släktforskare. När jag var tonåring tyckte jag det var så nördigt, tråkigt och snudd på pinsamt. Sedan fick jag tre somrar i min tonår tillbringa flera månader i USA för att pappa hade hittat våra släktingar där. Farmors mors alla fem syskon (däribland min namne Jenny) emigrerade till Amerikatt. Plus många andra släktingar (mycket av min släkt kommer från Småland och Halland därifrån många åkte för att söka lyckan i det stora landet i väst). Med tiden har jag kommit att bli mycket intresserad av min släkt. Julen 2007 fick jag och min syster vår släktbok i julklapp. Präster, adel, borgare och bönder i en salig blandning ända bak till 1500-talet. En fantastisk bok jag vårdar med kärlek och värme. Farmor var speciell för alla oss och hon togs ifrån oss lite för tidigt, våren 1996. Hon var den enda av fyra syskon som överlevde 30-årsåldern. Och hon fick min far och två gossar till. När hon gick bort ärvde pappa kortet ovan, på henne - lilltjejen Gunda född 1916 - och syskonen Hellvig, född 1911 och Inga, född 1913. Jag har alltid älskat det fotot. Och nu har pappa låtit en fotograf duplicera fotot. Fotografen fick använda en dyr och avancerad teknik som innebar att fota av fotot med ramen på, då orginalfotot skulle skadas för mycket av att skannas. Det nya fotot har han tryckt på ett textilpapper som ska hålla i flera hundra år och således inte vara lika omtåligt. En mycket fin gåva som jag kommer vårda lika kärt och varmt som min släktbok. Tack, älskade pappa!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0