The Promise


Printscreen från SVTplay

Just nu går The Promise på SVT. Det är en serie gjord av brittiska Channel 4 om Israel/Palestina. Detta är, som många av er vet, ett av mina specialämnen. Jag har gått specialkurser, skrivit uppsatser, läst otaliga böcker och sett många filmer och dokumentärer. Trots detta fångar denna serie mig. Den visar på komplexiteten, ilskan, sorgen, hopplösheten och de djupa såren som är Israel/Palestina. Seriens ansvariga har fått stark kritik om att måla upp schablonbilder, att inte vara objektiva, att inte berätta historien rätt. Jag säger att om man gör en serie på detta ämne och INTE får kritik (från båda sidor) så har man misslyckats. HÄR kan du se serien, som framställer situationen både historiskt och i nutid som två parallella historier, som dessutom är sammanflätade. Det förekommer schablonbilder, ja. Men båda sidor i denna konflikt framställer varandra på detta sätt varje dag. Det är svårt att göra ett objektivt porträtt. Omöjligt, skulle jag vilja säga. Men detta är enligt mig ett bra försök. SE!


Kommentarer
Postat av: Ellinor

Tack för tipset! Är faktiskt i stort behöv av "playtips" just nu så detta får bli mitt nästa projekt.

Kram

2012-05-19 @ 15:08:17
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0