Middagsklubben - Boqueria





















Middagsklubbens fjärde sammankomst gick av stapeln på alldeles nyöppnade Boqueria. Ett hippt tapasställe i den lika nyöppnade Mood-gallerian på Jakobsbergsgatan. Emelinda som jag var hos precis innan känner ägarna, och hon förvarnade om de hade varit fullbokade sedan starten och att de var sjukt upptagna. Således trodde jag att vi eventuellt skulle bli bortprioriterade i servicen. Icke. Vår servitris, som var sjukt trevlig, tillmötesgående och tålmodig, hann ta beställning, kolla om allt var bra och fylla på vår vattenkaraff flera gånger samtidigt som hon hade vad som verkade vara hundra bort till. Inredningen var mycket trivsam och fräsh. Som servetter fick man en rejäl handduk som hängde i en öggla vad stolen, bestick och glas fanns redan på bordet när vi kom och belysningen var stark men behaglig. Ljudnivån var dock lite för hög då vi hade svårt att kommunicera ordentligt med varandra. Det kan dock också ha att göra med att alla bord var smockfulla och att folk till och med åt i baren och hängde med drinkar medan de väntade på bord. Vattenglasen var störande små, men det är ju en petitess. Maten så. Jag, som bara äter vegetarisk samt fisk och skaldjur var väldigt nöjd med min mat. Jag åt ekologisk gambas, tempurafriterad softshell krabba, en mycket smakrik tortilla och kaprisfyllda marinerade oliver. Vi åt alla "papas fritas", fiterad potatis med någon slags sås. Vi blev alla lite besvikna på dessa. De som äter alla djur i faunan förtärde lamm, kyckling, serranoskinka och bläckfisk. Dessa var tydligen inte lika smakfulla som det jag åt. Det sammantagna betyget blev därför 6/10. Vi kom på att Boqueria är det perfekta förfeststället. Kanske är det också just detta det är skapat för. God mat med gott vin och sedan kan man gå ner i Boquerians andra del - torget - där man kan festa och dricka drinkar. Jag går gärna tillbaka. Efter Middagsklubbens förra sammankomst var Boqueria ett riktigt lyft! Och hörrni, vi har nu lottat och nästa gång får jag välja ställe. Tips mottages tacksamt!

Boqueria, Galleria Mood, Jakobsbergsgatan. 08-30 74 00

Trackback
RSS 2.0