Jennys julklappstips

 
Nu blir det boktips igen. Många som läser den här bloggen är utlandsboende svenskar. Och i vår internationaliserade värld har många släkt utomlands. Denna fina boken berättar om alla de svenska traditionerna. Inte bara nationaldagen och midsommar utan Fettisdagen, Mårten gås, våffeldagen, Valborg, Första maj, Kristi himmelfärds och många, många andra. Dessutom några svenska recept och ett "New Swedes, new celebrations"-avsnitt. Mina gudbarn i USA - som är homeschooled av sin mamma och som denna termin har lärt sig mer om vikingarna och asatron - får denna av mig i julklapp. Jag tror att jag ska göra som jag gjort en gång innan med en guidebok om Sverige till Amerikattboende vänner - skriva små söta post-its med personliga anknytningar och historier till vad som står i boken. Det ger den en extra dimension. Bokens omslag är en ljuvligt fin illustration av Elena Lombardi. Swedish Traditions av Jan-Öjvind Swahn, mitt julklappstips!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0