Svensken i andras ögon



Jag fick tag på en jätterolig grej på jobbet förra veckan. Diplomaterna på jobbet får varje år en guidebok över Stockholm och Sverige. En del heter "Swedish customs & swedishness". Saxat ur denna del:

"(...) Swedes are obsessed with the weather. One can say that it is a common denominator for all Swedes. Swedes love to talk about the weather (...)."

"Jantelagen is a term often used. It means that you should never think that you are better than anyone else. What Swedes consider bragging would in many countries only be to tell it like it is."

"Swedes shun conflicts. They prefer not to raise an uncomfortable issue if it means risking having to raise their voice."

"Swedes like to say thank you many times through a conversation. It can be hard to end a telephone conversation before both parties have said thank you at least twice."


Detta är alltså en seriös guide skriven för nyanlända diplomater. Sketaroligt, tycker jag.


Kommentarer
Postat av: Emelie

haha åh! jag älskar det :D både sjukt kul och spännande läsning :P



kram gullet!

2012-04-03 @ 12:26:17
URL: http://sunshinestories.webblogg.se/
Postat av: Mia

Haha, jag vill läsa mer! Det är så skoj att se hur andra ser på oss. Även om det förstås är grova generaliseringar, jag är inte ett dugg som den svensk som beskrivs där.



Diplomater? Vad jobbar du med egentligen?

2012-04-03 @ 19:57:50
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: Jenny

Emelie: Ja, eller hur? Sjukt kul!



Mia: Ja, kanske ses vi en dag, då kan du få guiden! :) Japp, jobbar ju på ambassad.

2012-04-04 @ 11:09:22
URL: http://jennylinacarlsdotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0