Middagsklubben: Le Bistro de Wasahof















I går gick den femte omgången av Middagsklubben av stapeln på den franska fisk och skaldjursrestaurangen Wasahof (mitt val). Som en blandning av en finrestaurang och kvarterskrog med fransk interiör kändes det bitvis som vi satt på ett hak i Montmartre, vilket i min bok är bra. Servicen var dock mycket svensk, vilket också är något bra. Maten var generöst serverad (musslorna var så stora och så många att de måste vara det mest prisvärda på menyn med sina ynka 162 kr) och bra lagad. Det åts röding, bouillabaise och tre av oss åt gigantiska moules med chiliaioli och mycket goda hemgjorda frites. Servitriserna och servitörerna samarbetade på ett bra sätt, utan att det blev snurrigt. Vinen var dock sådär. Vi tog inte de allra finaste visserligen, men husets egna och deras sauvignon blanc kan ni strunta i. Det mousserande vinet var emellertid helt ok. Wasahof är mest känt för sina gigantiska, lyxiga skaldjursplatåer, vilka sällskapen runt oss smaskade på tillsammans med Pol Roger (som jag tycker mig se är mycket prisvärd på detta ställe). Jag kommer gärna tillbaka för att avsmaka dessa. De var mycket vackra och bidrog till den trevliga miljön. Betygen då. Vi glömde att ha det sedvanliga snacket i slutet av måltiden där vi vanligtvis diskuterar allt. Så via sms fick jag allas betyg i efterhand. Och det var spridda skurar. Åtta som högst och fem som lägst. Medelbetyget blev en stark 6:a. Nästa gång skulle vi egentligen äta japanskt, men kan det bli ändring. Vi får se...

Le Bistro de Wasahof, Dalagatan 46, Stockholm. 08-32 34 40

Trackback
RSS 2.0