Fjäderholmarnas krog

























I lördags åt vi lunch på Fjäderholmarnas krog. Det verkade som om det var en av de första dagarna det var öppet för säsongen. Allt var så där skönt nytt, vår servitör berättade att han sett menyn för första gången en halvtimme innan vi kom dit och kunde således inte på rak arm tipsa om vin till vännens varmrätt. Han var tvungen att fråga inne i köket. Jag tyckte det var härligt. Jag gillar början av saker. Då har man allt framför sig. Vi åt gädda, då jag inte kunde komma ihåg att jag gjort det innnan. Maten var mycket god, men vi var lite besvikna på att de serverade gäddan i form av vad de kallade "puckar". Fisken hade med grädde långsamt ångkokats till små fiskbullar. De smakade inte så mycket som jag tänker mig att helstekt gädda gör. Vittvinsåsen och tillbehören var emellertid ljuvliga. Vännen - vinimportören - var dessutom nöjd med vinet. En pinot gris om jag inte missminner mig. Stämmningen på restaurangen var rustisk och skärgårdig. Inredningen mysig, servicen mycket bra. Fjäderholmarnas krog ägs delvis av Odd Mollys ena grundare och tillika Lena PH:s man Per Holknekt. Personalen sportar därför snygga Odd Molly-skjortor. Krogen ligger precis vid vattnet och har en uteservering som skjuter ut i havet. Vi satt vid ett bord i lä och njöt av solens varma strålar. Vid ett tillfälle kom Finlandsfärjan förbiglidande, och vår servitör berättade att han jobbat med en av båtens mest kända föredetta bartendrar - Håkan. Vi har inte sett serien - men ingen har väl undgått den i alla fall. Det tyckte vi var väldigt lusigt. Mest lustigt var det dock att se en stor, fet Finlandsfärja glida förbi när man käkar lunch. Vi hade mycket trevligt och jag kan verkligen rekommendera ett besök!


Kommentarer
Postat av: Sara

Ser så himla härligt ut!

2012-04-30 @ 08:30:26
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Maria Hirvonen

Vilket lyx ;)

Trevlig valborg önskar jag dig.

2012-04-30 @ 09:09:55
Postat av: Jenny

Sara: ja, det var det. Ett tips nästa gång du är i Hufvudstaden!



Maria: Ja, det var mycket lyxigt. Både sällskapet som jag inte kan njuta av så ofta, och maten. Trevlig valborg till dig också!

2012-04-30 @ 10:09:11
URL: http://jennylinacarlsdotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0