Eric Suriyasena Batik

Den sista veckan på Sri Lanka hyrde vi en taxi med förare för några timmar och begav oss några mil upp längst kusten till Marawila. Där finns batikkonstnären och designern Eric Suriyasena. Batik för oss svenskar betyder ofta antingen knytbatiken vi gjorde i lågstadiet eller gamla avlagda grunge t-shirtar vi aldrig kommer att använda igen. På Sri Lanka är dock batiken fortfarande ytterst levande. Vi fick en specialvisning av herr Suriyasenas showroom, för det är just nu under renovering och uppbyggnad. Innan kriget, innan allt som Sri Lanka har fått utså - för 33 år sedan - besökte min far detta ställe många gånger. Då fanns det 200 människor som arbetade med att för hand och med naturliga färger producera vackra, exotiska batikprodukter. Nu fanns det några få kvar. Men, precis som resten av öns invånare ser herr Suriyasena ljust på framtiden, och har med sitt nya showroom och planer på renovering och utökning av sin produktion vänt blad i sin historiebok. Herr Suriyasena är känd. Han har vid några tillfällen tagit sig ända till Sverige för utställningar och man kan köpa hans produkter i USA, där hans söner har studerat. Han förser både Bollywoodindustrin och Miss Sri Lanka med sina fantastiska kreationer. Han planerar nu flera modevisningar och hoppas kunna komma till Sverige igen inom de närmsta två åren. När vi besökte honom skulle han om en vecka resa till Europa och Tyskland. Det börjar hända saker igen. Turisterna är tillbaka. Pengarna är på väg tillbaka. Hans forna storhet är forthoppningsvis tillbaka.

Det är få människor som kan trollbinda mig. Herr Suriyasena är emellertid en av dem. En graciös, vacker herre med ett ödmjukt, vackert sätt. Han rörde vid saker som om de var av finaste guld, och välkomnade oss med värme, glädje och vördnad. Vi blev bjuda på té, frukt och kakor. Té med ingefära som var bra för oss nordbor i värmen, menade han. Han visade oss runt och beskrev den långa, omständiga processen att göra batik. Han väntade tålmodigt medan vi plöjde fram i hans showroom och valde vad vi skulle ha. Han gav oss rabatt och slängde med en massa gratissaker. Och när min mamma ville ha en stor duk fast i en annan färg sa han att han skulle specialtillverka och leverera den personligen till vårt hotell, dryga timmen bort. Han hade ett dygn på sig att få det gjort. Att handmåla duken, färga in den ett flertal gånger och få den till oss. När han väl kom, en timma innan vi skulle bege oss till flyplatsen, hade han även med sig nyrostade, fortfarande varma cashewnötter och lankesiskt te. Och bar sitt vackra leende. Jag älskade denna mannen på en gång. Jag önskar honom lycka och framgång i det nya Sri Lanka och jag kommer att bära min sidenhalsduk med stolthet, sitta på min sittkudde med vördnad och titta på min lilla batikelefant med ett leende. Eric Suriyasena Batik är ett fint ställe.













HÄR kan ni besöka herr Suriyansenas hemsida och HÄR kan du gilla sidan på facebook.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0