Fiskelycka

En dag här i Negombo var det helt plösligt ett fasligt liv på stranden. Det började med att några män stod och drog i ett rep medan de skrek någon slags ramsa på tamil (fiskare, som det visade sig att det var, pratar tamil med varandra - oavsätt om de är singaleser eller tamiler).





Efter ett tag visade det sig att det var ett nät i slutet på repet. Sedan började nätdragningen med samma utrop.





Fiskarna hade alltså lagt ut vad man i Sverige tydligen kallar en Not. En femhundra meter lång halvcirkel med en strut längst ut. Sen drar man helt enkelt in fisken i struten på slutet. I några timmar då.







Helt plötsligt samlades en stor folkmassa runt nätet. Stranden hade helt sonika förvandlats till en fiskmarknad, komplett med våg, prislistor och skrikade försäljare. Fisken låg fortfarande levande och sprattlade i sanden.







De två största fiskarna handlades snabbt in av kockarna från vårt hotell, som kom ner på stranden i full kockmundering.



Det informerades ganska snabbt att kockarna skulle servera dessa fiskar några timmar senare på stranden. De berättade för oss med upphetsad lankeskryddad engelska hur de skulle tillaga de olika fiskarna. Och för 4000 rupies skulle vi få äta hur mycket vi ville plus få två glas bubbel. Men javisst, tänkte vi. Sagt och gjort och när mörkret hade fallit över min favoritö intog vi en dignade buffé med fisk och skaldjur, toppat med en lika dignande dessertbuffé. Magen var glad och jag tror aldrig att jag har ätit så färsk fisk förrut.









Ja, sånt blir det nog lite mindre av i Svedala, skulle jag tro. Nu ska jag njuta av den sista kvällen här. Imorrn eftermiddag bär det hem igen. Jag kommer grina.


Kommentarer
Postat av: Helena

Låter otroligt gott, och vilken upplevelse! Här hemma väntar fiskpinnar, nollgradigt och snart ny vecka. Välkommen hem fina du!

2011-02-27 @ 13:44:41
Postat av: Jenny

oj va fort det har gått!! hur gick det med malaronen förresten? =)

2011-02-27 @ 16:47:05
URL: http://vofflan.blogg.se/
Postat av: Gittan

Vilken mysig blogg du har, är helt nerkärad i din Sri Lanka resa. Beger mig själv dit i augusti och i fyra veckor. Underbart, nu vet jag vad jag ska titta på :)

Svar: Tack så mycket Gittan! Hur hittade du hit? Sri Lanka är paradiset på jorden och jag är såååå avundsjuk att du ska dit (och så LÄNGE!). Är det bara semester för din del?
Jenny Lina Carlsdotter

2013-04-14 @ 22:24:16
Postat av: Gittan

Sökte på Sri Lanka och vips var du där :)Ja det är semester men jag har en kollega som är född där så vi ska hälsa på hans familj och få guidning av dom så lite "lära för livet" med.Är riktigt sugen på att lära mig socialt liv på Sri Lanka.

Svar: Jaha! Jag försökte nämligen googla själv för att se och hittade inte! :) Jag önskar dig en underbar tripp, väldigt härligt tror jag att det ska bli! Mitt ex var adopterad därifrån och min pappa bodde där under en period, så jag hade liksom trådar kopplade dit innan min resa också. Ha en underbar resa!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-04-17 @ 20:31:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0