Dag 09 - Min tro

Min tro. Jag vill börja med att motsätta mig Lady Lottas inlägg om dito. Det är inte Gud eller religionen som är det fula i människan eller det som tar fram ondskan. Vi använder oss av den till dessa ändamål. I stort sett alla religioner har ett eller annat sätt att uttrycka vänd-andra-kinden-till-budskapet. Det är människan som tolkar och omtolkar dessa texter som gör det till ondska. Precis som med allt annat är det inte redskapet eller hjälpmedlet som är ont, utan hur vi människor väljer att använda det. Jag tror däremot, precis som Lady Lotta, att människan föds god. Vad som ibland händer sen är svårt att svara på. 

Jag har studerat Kabbalah. Det har jag (och här vill jag passa på att säga att Kabbalah inte är en religion, gott folk. Just saying). Men det är inget jag har lust att diskutera här. Jag har studerat det på mitt eget sätt med mina egna tolkningar. Jag tror på proaktivt beteende och visualisering av det goda. Jag har funderat på vad jag egentligen tror på. På riktigt. Något jag verkligen kan ställa mig bakom. Håll i hatten gott folk, för det är en kliché. Jag tror på KÄRLEKEN. Blint. Jag tror på den helande makt den har. Jag tror att den kan bota om inte allt så förskräckligt mycket. Och trots att jag på den romatiska sidan av kärleken har blivit nedbombad i skorna en eller två gånger för mycket tror jag fortfarande. Jag tror. Jag struntar i om det är en kliché eller om det är lite halvtöntigt eller om det är väntat eller om det är givet. DET är sant. Och det är vad jag tror på. Till hundra procent.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0