Opera på Skäret

När jag fick reda på att de hade satt upp La Bohème på operan så var jag bara tvungen att gå. Även om det betydde att tigga biljetten av kära mor. Som jag såg den med. La Bohème utspelar sig bara runt hörnet från där jag bodde i Paris, i Quartier Latin. Även om det utspelar sig sisådär 200 år före Jenny Lina Carlsdotters tid i Paris var det naturligtvis ett måste. En besvikelse kom dock upp tidigt i första akten. Något jag med tanke på att det är Puccini som skrivit operan borde ha tänkt på. Puckat, så här i efterhand. Den är ju på italienska, inte franska. Och för er coola katter: vill ni se La Bohème i modern tappning, se musikalen Rent!

Opera på Skäret ligger så fint att man nästan inte tror det. Att de fina snirkliga sammetsöverdragna stolarna sen är utplacerade i en stor lada gör det hela ännu mer intressant. Jag kan verkligen rekommendera ett besök. Och på helgerna stannar Stockholmståget precis utanför. För Opera på Skäret är väldens enda operahus med egen tågstation. Bara en sådan sak.












Kommentarer
Postat av: kenza

oh la boheme! the last time i saw it in ny I cried... I knew she would die but well I cried anyway...



"O soave fanciulla, o dolce viso

di mite circonfuso alba lunar

in te, vivo ravviso il sogno

ch'io vorrei sempre sognar!"

"Oh lovely girl, oh sweet face

bathed in the soft moonlight.

I see you in a dream

I'd dream forever!"

.. i should do a post about it inspired by you!

2010-08-27 @ 17:33:35
URL: http://caramelcaramelo.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0