Septembertips

 
 
David Ehrenstråhles kartor över New York, Paris, London och andra storstäder är omåttligt populära och jag skulle själv vilja ha både Paris och London. Men i helgen hittade jag den ovan och många andra - mest svenska städer - på Fredrica Design. Skojsigt! Till och med min lilla födelseort fanns med. Och Öret. De är billigare än "orginalet" och dessutom finns det som sagt småorter. Skojsigt för lokalpatrioten eller kanske som present till en expat. HÄR hittar du dem. 
 
 
Till helgens middagsbjudning fick jag godbitarna ovan. Lyxigt med hemkokat! Dessutom är druvorna från makerskans egna trädgård. Apple butter är något nytt för mig och det är helt gudomligt! Det smakar lite som amerikanska kaneldoftljus (på dett BRA sätt). Det är kryddigt med kryddpeppar, nejlika och såklart kanel. HÄR hittar du ett liknande recept. 
 
 
Denna veckan är det återigen Miljövänliga Veckan, marknadfört av Naturskyddsföreningen som jag är ganska ny medlem i. Jag har tidigare bloggat om Garants finfina eko-utbud under förra årets miljövänliga vecka. Jag måste tyvärr backa lite där. I mitt lokala Willys tycker jag det har blivit sämre. I bland finns inte en enda vara på min lista att hitta ekologisk. Då blir det ingen handling. Jag handlar allt utom laktosfria produkter eko. Än så länge finns bara laktosfri mjölk som eko-vara. Förhoppningsvis finns alla andra produkter också snart. Jag har bytt affär till Coop. Mitt närmaste Coop har en hel stor hylla med Kung Markatta (älskar) och bra utbud av Renée Voltaire och Saltå Kvarn. Och så Änglamark! Älskar Änglamark. Av min storhandling förra veckan var varorna från Änglamark ovan i majoritet. De har massor med mumsigt, ekologiskt och helt ok priser. Tummen upp för detta. I år fokuserar Miljövänliga Veckan återigen på #byttilleko. Gör det! Läs mer HÄR
 
 
Och när man ändå ska äta eko kan man passa på att mumsa giftfria grönsaker och mindre kött - som är en miljöbov. HÄR hittar du femton goda höstsallader. På bloggen med det fiffiga namnet Gimme some oven. Vad sägs om salladen ovan till exempel? Ruccola med karameliserad squash, kryddiga pecannötter och granatäpple- och ingefärsvinegrette? Mums! 
 
 
I år har vår utökade familj nya regler till jul. Förr var grejen att ge ett belopp till välgörenhet och sedan ge varandra symboliska klappar. Det var några som inte tyckte det var så kul, eftersom de älskar klappar. I år har vi reviderat reglerna och de nya är som följer: man får bara ge saker som är begagnade, egengjorda eller nya där pengarna går till välgörenhet. Och så kan man fortfarande ge pengar till välgörenhet om man vill. Ett sätt att fynda julklappar (eller saker inför hösten och vintern) är bytardagar. Det är kanske framförallt för de med barn - flera av mina kollegor och vänner har redan börjat i år - men ibland kan man fynda vuxengrejer också. HÄR finns en sida som samlar Sveriges bytardagar. Annars är ju loppis toppen. Och Tradera. Älskar Tradera!
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Oh så många bra och inspirerande tips du kommer med. Det gör du förvisso alltid, men just ovan är saker som ligger mig varmt om hjärtat <3 Försöker också att alltid handla ekologiskt och närproducerat, vara klimatsmart och dra mitt strå till stacken för ett mer hållbart samhälle. Hörde på nyheterna så sent som imorse att vi i Sverige är världens nionde största (?) land sett till förbrukning/invånare...Inte särskilt upplyftande. Det känns dock som om de flesta blir alltmer medvetna och gör så gott de kan.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
Kram

Svar: Ja, det hörde jag med. Om alla konsumerade och levde som vi skulle världen förbruka 3,7 jordklot! Viktiga saker att tänka på. Blir ju lätt att folk tycker jag är moraliserande, men man behöver ju inte klicka in sig här... :) Men ni som gör det tycker nog lite som jag, ändå... Jag önskar även dig en fortsatt trevlig dag! Hoppas solen lyser, även på Sveriges framsida! :) Kram
Jenny Lina Carlsdotter

2014-09-30 @ 09:13:22
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Christine&Paris

Det är en fin take det där med klapparna. Tyvärr är vi i vår familj ha-galna och ge-galna, haha. Men jag brukar försöka ge presenter som man faktiskt har användning för och förra året gav jag ett armband till syrran som jag köpt av någon organisation där större delen av pengarna gick till välgörenhet :)

Och den där kartan vill jag ha, över Malmö och paris. Mina två städer ;)

Svar: Ja, men man kan ju ge och ha begagnat? :) Jag fick en svindyr regn/skaljacka av min syster och svåger i födelsedagspresent. De hade köpt den på tradera, och vad gör det? De hade nog inte haft råd att köpa den i affären, den som sålde den fick lite extrapengar och vi sparade på miljön, win-win-win. Plus att jag blev väldigt glad! :) Jag försöker mer och mer att köpa begagnat, det är verkligen win-win. Men du hade ju loppis-shoppat en ljusstake, så du försöker ju också! Heja! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-09-30 @ 11:15:40
URL: http://christineiparis.blogg.se
Postat av: Annika

Ja, visst är Apple Butter så gott!! DET tycker jag också!
Smakar som ett bra doftljus lukta---yes, bra beskrivning där!!
COOL karta också!! Riktigt kul ide!
Bra ide med julklapparna, i min familj har vi under lång tid haft lottdragning mellan de vuxna. DET underlättar onekligen.
Ekologiskt, jag skulle behöva bli bättre där överlag, erkänner det rakt av! men jag köper alltid ekologisk mjölk, ägg och kyckling. Bättring krävs från min sida...

Svar: Bättre att köpa några produkter eko än inga! :) De viktigaste är potatis, vindruvor, banan, kaffe, mejeri och kött. Sedan är det bara att utveckla därifrån. Heja! ;)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-09-30 @ 13:44:35
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Postat av: Sandra

Så många bra tips! Tänker att vi genast måste inhandla både Örebro och Linköping, våra städer här hemma ;)
Kram till dig

Svar: Eller hur? Småstadens karta var lite tråkig, men örets till när man inte bor här längre...
Jenny Lina Carlsdotter

2014-10-01 @ 20:03:16
URL: http://storstadsstockholms.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0