Att plastbanta, del II

 
För lite drygt en månad sedan började jag på riktigt ta tag i min plastbantning. Att helt utesluta giftiga plaster i mitt hem. Mer HÄR. Nu är jag mer eller mindre klar med detta. Alla mina matlådor har bytts mot lådor i glas och rostfritt, mina skärbrädor i plast har bytts mot fler i trä, och de verktyg jag hade i plast har fått ge vika för dito i rostfritt och trä. Det jag saknar är en matpincett/tång i trä och vispskålar i rostfritt, sedan är jag klar. Det känns så skönt, givande och roligt, detta. Jag lever ju sedan ett bra tag ekologiskt, men har utökat det till att inte bara innefatta mat, utan även tvål, schampoo, rengöringsprodukter, mjukmedel och diskmedel. Sådant. Och det är  intressant, roligt och spännande att lägga om sitt liv så. Plus att man faktiskt känner sig ganska nöjd med sig själv att man bidrar till en bättre värld, och ett steg närmare ett giftfritt hem. Men det finns mer man kan göra. Min syster skickade ett jätteintressant inlägg om blommor som rensar upp gifter i ditt hem. Är du intresserad läs mer om det HÄR. Och så två plastbantningstips: 1) en klassisk svensk houngsburk rymmer en perfekt, rejäl portion med soppa och gamla romburkar är perfekt för sås/ketchup/dip. 2) IKEA har just nu jättebra matlådor i glas som kan frysas, micras och stoppas i ugn, men ändå packas i jobbväskan. Toppen! Hur plastbantar ni?
 

Kommentarer
Postat av: Angus

Jag kör all in på schampoo och sånt, bättre på maten men plasten... Där måste jag bli bättre :) nu fick jag lite inspo från dig

Svar: Yay! Det är vad jag vill, inspirera! :) Något annat som är inspirerande var vädret idag, eller hur? Så himla härligt! Mysigt att få se dig en liten stund! ❤️
Jenny Lina Carlsdotter

2014-03-29 @ 19:11:32
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Angus

Jag kör all in på schampoo och sånt, bättre på maten men plasten... Där måste jag bli bättre :) nu fick jag lite inspo från dig

2014-03-29 @ 19:11:38
URL: http://angusfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0