Toulouse

 
På grund av vädrets makter blev det inte så mycket nörderi för mig i södra Frankrike denna gången. Men desto mer upptäcksfärder av det vanliga turistiga slaget. En dag åkte jag och min vän över till granndepartementet Haute-Garonne i Midi-Pyrénées och Toulouse. Toulouse kallas ofta den rosa staden (la ville rose) eftersom de flesta äldre byggnader är byggda av ett lokalt producerat tegel som är rosa. Det är en salig blandning av gammalt och nytt och härliga, lummiga parker. Vi gick några stadsvandringar vi sökt upp på stadens hemsida, och visst var det vackert!  Däremot var det inte lika fullt med medeltids- och katarlämningar som i många andra byar och städer jag besökt i området tidigare, utan lite mer "modernare" kyrkor och byggnader. Även om det såklart fanns äldre byggnader också. Vi strosade runt och käkade lunch på ett mysigt ställe. När vi anlände på morgonen var det regningt och mulet men under dagen sprack det upp och vi avrundade vårt besök med att ligga i gräset och sola i en park. 
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Ser härligt ut! Toulouse låter så mysigt ;)

Svar: :) Helt ok! Narbonne blev min nya favvo dock... :)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-08-26 @ 21:47:43
URL: http://storstadsstockholms.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0