Châteaux de Lastours. Som i en saga.

 
En av de allra vackraste platserna jag besökte i somras - kanske en av de allra vackraste platserna jag någonsin besökt - var Lastours. "Slotten" i Lastours brukar kallas katarslotten. Jag ska inte tråka ut er med för mycket information om detta, då jag vet att alla inte är lite nördiga som jag. Men denna plats kan nog uppskattas av dem som inte är religions-, katar- och historienördar också. Lastoursslotten består av fyra torn: Cabaret, Surdespine. la Tour Régine och Quertinheux. Alla utom de näst sista har varit befolkade med katarer - och flera "katarpräster", de såkallade Perfekta. Jag hade bokat en guide redan från Sverige, och detta var en av de viktigaste delarna av min semester. Det finns andra slott jag också skulle vilja se, men dessa är längre från Carcassonne där jag hade min bas. Lastours ligger i Carcassonne arrodissement och det tar inte så lång tid att ta sig dit. Vi åkte på morgonen för att undvika den värsta värmen - kvicksilvret steg till 40 grader senare den dagen - och jag började min bergsvandring vid tiohugget. På sista bilden kan man få sig en bild av hur man tar sig upp. Det är längre ner till botten av dalen på andra sidan, från där jag började min klättring. På ett ställe var man tvungen att ta sig igenom en grotta där det varnades för fladdermöss. Min guide - som släppte mig vid foten av berget för att jag skulle få uppleva detta själv, något jag uppskattade - såg till att jag hade mobilen att lysa med då det både i grottan och i vissa av tornen var mycket mörkt. Sedan gick jag runt bland ruinerna och det som var kvar av slotten. Jag klättrade upp i tornen och blickade ut över det sydfranska landskapet,  floderna Orbeil och Grésilhou och den vackra dalen nedanför där dagens by ligger, med ca 160 invånare. Cikadorna ljudsatte hela scenen vackert och passande. Vid botten av berget på andra sidan om dagens by finns en utgrävning. Där har man hittat spår från så tidigt som 300-talet, kanske tidigare. Denna by intresserade mig dock inte lika mycket som den på toppen av berget. Här härbärgerade Pierre-Roger de Cabaret katarerna och skyddade dem mot den skoningslösa Simon de Montfort och det Albigensiska korståget. 1210, ett år efter att Carcassonne hade fallit för de Montfort föll även dessa slott och de Cabaret gav upp. Som så är fallet för alla platser där katarerna fanns. De blev helt utrotade till slut. Jag stod där på toppen och tillägnade dem tankar, och kanske en liten tår. Sedan snodde jag en sten från borgggården till ett av de små slotten. Nu ligger den hemma hos mig som ett fint minne från den semester jag gjorde bara för mig och mitt höga nöjes skull. Fint.
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Åh vad häftigt! Det ska jag lägga upp på slottslistan =)

Svar: Ja, gör det! Även om dessa inte inte är så hela och kompletta som de du brukar kolla på och besöka, kanske! :) Trevlig helg!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-11 @ 10:02:37
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Caroline

Är fortfarande lite avis på din fantastiska resa i somras! Jag tycker det är sjukt intressant del av historien, har läst på lite om katarerna, men har inte fått min nyfikenhet stillad... Du får gärna tipsa om film/bok/annat om du har något!

Svar: Om du inte sett filmatiseringen av Labyrinth kan du ju se den. Jag kan verkligen rekommendera det jag har bloggat om innan, och tipsat dig om tror jag, "THe Perfect Heresy" av Stephen O Shea, jag har hans andra bok "The Friar of Carcassonne" ocskå, om den siste katarbiskopen, men den har jag inte börjat läsa än. Det finns massor av faktaböcker om katarerna, men man ska ha väldigt kritiska glasögon på sig, då de flesta spelar på konspirationsteorier och romantiska tankar, snarare än verklig historia. Det som är synd är ju att de enda källor vi har kommer från korstågens historieskrivare och inkvisitionen, så de talar ju inte så mycket om religionen i sig... Jag åker nog nästa sommar också, du får hänga på då! Då får vi ju chansen för alla de där fikastunderna och glasen vin vi vill ta tillsamman också! ;) Kul att du också är intresserad, ibland känner jag mig som en ensam nörd! :) Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-11 @ 11:05:10
Postat av: Alexandra

Hej Jenny,
Jag antar att du redan har läst Labyrinth av Kate Mosse... Annars kna det nog vara en ganska avkopplande läsning om katarerna... Ingen högklassig litteratur kanske men väl värt att förlora sig i ett tag.
Jag måste säga att Carcassonne lockar lite, ajg har ju ingen ursäkt med tanke på att jag bor i samma land...

Svar: Carcassonne är underbart, åk! Ja, den har jag läst, och sett filmatiseringen av den också, faktiskt. Kate har ju skrivit två till böcker som utspelar sig där, men inte om katarerna, som jag är mest intresserad av. Jag åker nog igen nästa sommar, du får hänga på! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-12 @ 10:12:34
URL: http://krokofantinfrance.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag fascineras över ditt intresse Jenny! Och duggar dig med!!! Vu ses snart! :)

Svar: Ja det gör vi. Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-12 @ 22:43:57
URL: http://angusfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0