Jean-Pierre Lacroix

 
I går efter jobbet skippade jag - på min franskalärarens inrådan - veckans franskaklass för att istället lyssna till Frankrikes ambassadör Jean-Pierre Lacroix. Han tog upp aktuella frågor inom EU och världssamfundet (EU:s budget, ekonomiska krisen, utrikespolitiska frågor om Syrien och Mali, osv). Först lyssnade jag på den öppna föreläsningen på engelska - där det bjöds på kvällis (baguette, såklart) och sedan på en föreläsning av mer informell karaktär på franska i regi av Alliance Française d'Örebro. Denna kväll var speciell för mig på så många sätt. Först och främst var det ju Frankrikes ambassadör - alla vet ju varför jag gillar detta. Sedan jobbade jag ju inom den diplomatiska världen fram tills det att jag flyttade till Öret. Dessutom var en av arrangörerna Utrikespolitiska föreningen Örebro. De gick med i Utrikespolitiska förbundet Sverige när jag satt som förbundssekreterare. Då hade de inte rösträtt än då det krävs två årsstämmor i rad för att bli "fullvärdig" medlem och de var en av Sveriges minsta UF. Och nu, nästan fyra år senare, är de så stora att de kan bjuda in ambassadörer! Väldigt kul. Jag kommer ihåg hur stolt jag var när de startade. Att det fanns en Utrikespolitisk förening från mina hemtrakter. Jag hade blivit invald i presidiet på den nationella nivån från Utrikespolitiska Föreningen vid Lund universitet, så det var så kul att få kopplingar till hembygden inom förbundet. I alla fall. En av de andra arrangörerna var alltså Alliance Française d'Örebro, där jag är nybliven medlem (eller, framtida medlem kanske jag ska säga, jag har faktiskt ännu inte betalt in medlemsavgiften). Det var kul att se hur många fransmän och frankofiler det finns i Öret. Kul också hur mycket jag förstod av ambassadörens franska framträdande, och att jag kunde skratta på samma ställen som de andra. En tipptoppkväll, måste jag säga!
 
 

Kommentarer
Postat av: Miss Marie

Det låter ju alldeles utomordentligt trevligt!

Svar: Ja det var det verkligen! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-03-07 @ 08:08:24
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Det låter som en mycket intressant kväll. Hoppas att du fann den givande!

2013-03-07 @ 18:30:13
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0